Nye krav til benzin og diesel fra nytår: Se hvad det betyder for din bil

Fra den 1. januar skal benzinselskaberne fylde mere biobrændstof i benzinen.

Det er for at leve op til EU-regler, at der skal blandes mere biobrændstof i benzinen. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Når kalenderen skifter fra 2019 til 2020, skal du holde et ekstra øje med den benzin, du fylder på din bil.

For at leve op til EU-regler har regeringen besluttet at hæve kravet til, hvor meget biobrændstof, der skal i benzinen. Derfor skifter benzinselskaberne E5 ud med E10 som standard på tankstationer. Forskellen på de to typer benzin er, hvor meget bioethanol der er blandet i benzinen.

For langt de fleste bilister vil det ifølge leder af FDM's tekniske rådgivning Lone Otto ikke have den store betydning. For biler, der er fremstillet efter 2011, vil som hovedregel også kunne køre på E10.

Ifølge FDM er der cirka 750.000 benzinbiler i Danmark, som er indregistreret før 2011. Mange af dem kan køre på E10, men bilisterne skal tjekke det.

I bilens tankdæksel sidder et mærke, der viser, om bilen kan køre på E10. Det fremgår også af instruktionsbogen. Er du i tvivl, skal du sikre dig, at bilen kan køre på E10.

- Vores anbefaling er, at hvis der ikke står E10, skal man lade være med at tanke og kontakte sin importør af det pågældende mærke og forhøre sig, om bilen kan eller ikke kan køre på E10, siger Lone Otto.

Det er dette mærke i dækslet, du skal holde øje med.

Der vil forsat være mulighed for at købe benzin med E5. Ifølge Drivekraft Danmark, der er benzinselskabernes brancheforening, vil der være benzin med E5 på "stort set alle tankstationer". Det vil fremgå klart på tankpistolen, om det er E5 eller E10.

Tøm tanken ved fejl

Sker det alligevel, at der bliver fyldt den forkerte type benzin på bilen, lyder anbefalingen fra FDM:

- Hvis man opdager, man har tanket E10 på en bil, der ikke er godkendt til det, og har nået en halv tank, så er det vores anbefaling, at man skal slå koldt vand i blodet og fylde op med E5.

- Er man over en halv tank er det vores anbefaling at få det tappet af. Vi kender ikke 100 procent konsekvenserne for hvert bilmærke for, hvad der kan ske. Men vi ved, at den større mængde af alkohol og sprit, der er blandet i, kan forårsage skader på legeringen inde i dele af motoren, som så kan forårsage andre skader, siger Lone Otto.

Regeringen vil i 2021 sænke kravet til biobrændstof igen. Benzinselskabernes plan er dog at holde fast i E10.

Ændringerne får ikke betydning for dieselbiler.