Ole Birk om nye eltog: Vi skal have pålidelige tog - modsat IC4

Der er brugt mange kræfter på at undgå en ny IC4-skandale med udbud af eltog, siger transportministeren.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har indgået en bred politisk aftale om indkøb af nye eltog.

Med den nye aftale om at sende indkøbet af 150 nye eltog i udbud har der været særlig fokus på ikke at gentage skandalen med IC4-togene.

Det fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA):

- Det har der været ekstrem fokus på fra alle partier, Transportministeriet og sådan set også fra DSB's side. Det er derfor, vi skal ud og have et tog, som i forvejen kører på europæiske baner og har bevist sin driftsstabilitet, i stedet for at man udvikler et helt nyt tog til Danmark, siger han.

- Vi skal have pålidelige og nye eltog, som modsat de IC4-tog, vi har i dag, kommer til at køre godt. Vi skal have en hyldevare ude på det europæiske marked, noget der kører i forvejen, siger transportministeren.

Den politiske aftale tager ikke stilling til, hvem der skal køre på de danske banestrækninger, men den lægger op til, at det ikke er DSB - som i dag - der skal stå for vedligeholdelsen af de nye tog.

- Der er nogle meget store gevinster ved at gøre producenten af toget ansvarlig for, at toget også kører, når det så er leveret. De steder, hvor den rolle er adskilt, der tager det mange, mange år, før toget kører ordentligt, siger Ole Birk Olesen:

- De steder, hvor man omvendt har gjort producenten medansvarlig for, at toget kører fra starten og bliver vedligeholdt løbende, kører toget meget hurtigere og mere pålideligt. Så det har vi taget ved lære af. Man skal huske at tage ved lære af ting, der foregår bedre andre steder. Det gør vi her, siger han.

Transportministeren afviser dog, at aftalen er et udtryk for, at DSB ikke magter opgaven med at sikre togdriften i Danmark.

- Det er et udtryk for, at vi kan se, at den her model fungerer rundt omkring i verden. Og DSB har også ønsket at involvere leverandørerne i vedligeholdelsen af togene. Så der er en fælles opbakning til det her, siger Ole Birk Olesen.

Den samlede pris for de 150 nye eltog bliver cirka 11 milliarder kroner.

Facebook
Twitter