Ordførere: Ny IC4-undersøgelse spild af penge

De omstridte IC4-tog har ingen fremtid i dansk togdrift, mener både Venstre, SF og Dansk Folkeparti, der undrer sig over kommende rapport.

Karsten Hønge fra SF har for længst dømt IC4-togene ude. (© DR)

Flere politikere undrer sig over, at DSB én gang for alle vil have undersøgt, om de omstridte IC4-tog har en fremtid i dansk togdrift.

En ny undersøgelse er spild af penge, mener både Venstre, Dansk Folkeparti og SF.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen roser DSB for trods alt at have foretaget et sporskifte i sagen om de skandaleramte IC4-tog, men:

- Jeg undrer mig over, at der skal en dyr undersøgelse til, for vi ved jo, at IC4-togene er ustabile. Det er fint, der endelig er sket en holdningsændri ng i DSB, siger han og henviser til, at han ikke mener DSB hidtil har villet erkende, hvor stort problemet var med togene.

- IC4 er og bliver et ligtog, lyder det.

SF: IC4-tog skal kun være reserve

Dansk Folkeparti og SF har også tidligere dømt IC4-togene ude.

- Jeg undrer mig over at DSB vil kaste flere penge i en analyse, siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti, der ikke ser, at IC4-togene har en fremtid.

- Vi kan ikke leve i fortsat usikkerhed, men vi må indstille os på, at IC4-togene skal være reserve, siger SF's transportordfører Karsten Hønge.

DSB vil med undersøgelsen af både IC4-togene og deres "lillebror" IC2 have belyst, om det er "realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet".

Tilbage i 2011 blev der lavet en rapport om togene, forfattet af det britiske konsulentfirma Atkins. Ifølge DSB var den grundlæggende konklusion, at IC4 var et sundt tog, som med de rette opgraderinger ville være pengene værd.

Ubrugelig rapport fra 2011

Men siden er der opstået endnu flere problemer med togene, og undersøgelsen er ubrugelig, mener transportordførerne.

- Det generer mig, at vi har brugt tid og penge på dyre rapporter, der ikke passer, siger Karsten Hønge fra SF.

- Måske passede Atkins-raporten med de oplysninger, som DSB fodrede dem med dengang. Vi havde tillid til dem dengang, men det har vist sig at være en forlængelse af trængslerne, siger Kim Christiansen, DF.

For både V, SF og DF er konklusionen i den kommende DSB-undersøgelse klar; IC4-togene skal tages ud af driften, jo før jo bedre.

Spørgsmålet er hvad der så skal ske, for DSB har ingen plan B klar, og der er åbenlyse økonomiske udfordringer i horisonten.

V: Mere togdrift skal udbydes

Venstres transportordfører afventer en udmelding fra Transportministeriet, om hvad løsningen kan være. Men han ser selv flere muligheder:

- Vi kan måske satse på at IC3 kan køre videre i en årrække. Der er også mulighed for at vi udbyder noget af togdriften, så konkurrenterne kan overtage opgaver fra DSB. Og endelig kan DSB lease nogle tog, foreslår Kristian Pihl Lorentzen.

- Det handler om at få lukket hullet indtil 2025, hvor el-togene for alvor kan tage over.

Kim Christiansen (DF) afventer også elektrificeringen af det danske tognet. Og når det sker, skal der virkelig gøres et ordentligt forarbejde, understreger han.

DF: Forarbejdet skal være i orden

Der skal findes godt afprøvet materiel, og man skal vælge nogle tog, der allerede kører i andre lande.

Men inden da, er der flere muligheder for at løse det akutte økonomiske problem, mener Dansk Folkeparti.

- Man kan udlicitere S-togene - der er mange penge at hente. Man kan også aflaste DSB ved at lade lokalbanerne på fx Fyn og Sjælland overtage mere, siger Kim Christiansen.

SF mener at Atkins, firmaet bag rapporten fra 2011, må tage et ansvar for den forkerte konklusion.

- Og så må vi se at forberede os på, at der skal købes nyt materiel. Det er et spørgsmål om prioritering. Vi kan jo ikke klare os uden tog, siger Karsten Hønge.

Minister bakker op om undersøgelse

Transportministeren bakker op om DSB's beslutning om at sende IC4-togene til en afgørende eksamen. Det samme gør Socialdemokraternes transportordfører:

- Enhver kan se, at der har været store problemer med IC4-togene. Vi får hele tiden foruroligende meldinger om dem. Således har DSB oplyst, at antallet af kilometer mellem tekniske uheld er blevet mindre, og de udtrykte stor bekymring for togene, sidst jeg mødtes med dem. Så i stedet for at blive bedre, bliver togene dårligere, siger Magnus Heunicke (S).

- DSB har hidtil vurderet, at der var et lys for enden af tunnelen, og det har vi så regnet med. Men jeg kan undre mig over, at de ikke har sat en undersøgelse i gang for længst, siger Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn.

Forsinkelse, revner og skader

DSB's udmelding om en endelig afgørelse togenes skæbne kommer efter flere års problemer med først forsinket levering af IC4-togsættene og siden adskillige tekniske udfordringer.

Eksempelvis glippede det med kommunikationen mellem koblede togsæt, og der er fundet revner og skader på aksellejekasser og støddæmpere på flere IC4-tog.

IC4-togene blev bestilt hos italienske Ansaldobreda i 2000, og det sidste tog blev leveret i september 2012, otte år for sent.