OVERBLIK Her vil regeringen og DF lave nye motorveje og togstrækninger

Regeringen og DF vil bruge 112,7 milliarder på ny infrastruktur i Danmark.

(Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix) (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en aftale, der skal sikre danskerne kortere tid på vejene eller i togkupéen.

Parterne kan ikke nå at vedtage planerne før folketingsvalget, og derfor kan det kun gennemføres, hvis de fire partier tilsammen har et flertal efter valget, eller hvis de kan skaffe et flertal for deres aftale efter valget.

For at få trafikken til at glide lettere har regeringen og Dansk Folkeparti i deres aftale planer om at anlægge en række ny veje og togstrækninger i særligt belastede områder.

Ny Limfjordsforbindelse til nordjyderne

En ny og tredje forbindelse over Limfjorden kan være på vej til nordjyderne. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

I Nordjylland har pendlere og bilister længe ønsket sig en tredje Limfjordsforbindelse, fordi der især i myldretiden er store trængselsproblemer på de eksisterende forbindelser ved Aalborg.

Derfor vil regeringen og Dansk Folkeparti etablere en tredje Limfjordsforbindelse. Det er dog betinget af, at Aalborg Kommune som lovet vil bidrage med 600 millioner kroner til projektet, der i alt vil løbe op i mere end seks milliarder kroner.

Lige nu sigter DF og regeringen på at bygge en firesporet motorvej over 20 kilometer via Egholm med forbindelse til motorvej E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord. Projektet skal gå i gang i 2024.

Ny motorvej mellem Haderslev og Give

Den nye motorvej mellem Haderslev og Give skal give mere plads på andre jyske motorveje. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Regeringen og Dansk Folkeparti vil lave en motorvej i Sydjylland, som skal gå mellem Haderslev og Give. Vejen skal primært lette trafikken på de jyske veje ved at aflaste rute 13 mellem Vejle, Viborg og Haverslev samt E45 Østjyske Motorvej.

Projektet igangsættes i 2023 og ventes at koste mellem seks og 7,5 milliarder kroner.

Mere motorvej til Vestsjælland

Særligt flere pendlere og lastbiler øger presset på den vestsjællandske motorvej. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2013) (Foto: claus fisker © Scanpix)

Den stigende trafik fra pendlere og lastbiler på Vestsjælland gør, at regeringen og Dansk Folkeparti vil afsætte knap to milliarder kroner til at udbygge Kalundborgmotorvejen mellem Regstrup og Svebølle og anlægge helt ny motorvej mellem Svebølle og Kalundborg.

Projektet skal i gang i 2023, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti.

Etablering af Frederikssundsmotorvej

Der er store knaster og masser af trafik i myldretiden på Frederikssundsvej, og derfor skal der allerede i 2022 bruges 3,5 milliarder kroner på at etablere Frederikssundsmotorvejen.

Det har igennem flere år har været på tegnebrættet både lokalt og på Christiansborg.

Motorvej mellem Næstved og Rønnede

Hvis Dansk Folkeparti og regeringen får mulighed for at vedtage deres planer, får mange borgere i det sydsjællandske måske en hurtigere rejsetid.

Den stærkt trafikerede Rute 54 mellem Næstved og Rønnede skal nemlig laves til motorvej for at undgå kødannelser i myldretiden.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge 1,5 milliarder kroner på at anlægge 15 kilometer motorvej fra 2024.

Hovedstadsområdet kan få en Ring 5

Myldretidstrafikken omkring København kan få en hjælpende hånd med en ny Ring 5, som regeringen og Dansk Folkeparti vil etablere. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2018) (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Parterne vil anlægge en sydlig Ring 5 fra Køge til Frederikssundsvej. Vejen skal aflaste de eksisterende ringforbindelser til Køge Bugt Motorvejen, som i høj grad er ramt af store trængselsproblemer.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge 6,5 milliarder kroner til ny motorvej på den omkring 35 kilometer lange strækning fra Køge til Frederikssundsvej. Partierne forventer, at Ring 5 først vil kunne blive færdig efter 2030.

Ny jernbane over Vestfyn

Der er ofte meget trafik omkring Middelfart på jernbanenettet. Derfor skal netop det vestfynske jernbanenet styrkes.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil derfor anlægge en ny højhastighedsbane på strækningen mellem Odense V og Kauslunde.

Det koster omkring fem milliarder kroner og sættes igang i 2024, hvis regeringen og Dansk Folkeparti kan få gennemført deres aftale.

Bane mellem Vejle og Billund

I Fremtiden skal det være muligt at tage et tog til Billund Lufthavn. I dag er der kun busforbindelser. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Der skal - modsat i dag - være togbetjening mellem Billund Lufthavn og Billund By til Vejle.

Den nye Billund-bane skal kobles op på strækningen mellem Vejle og Herning - og regeringen og Dansk Folkeparti vil afsætte lidt over 900 millioner kroner til at anlægge den nye bane mellem Vejle og Billund - projektet skal startes op i 2023.

På grafikkerne nedenfor kan du se udbygninger af nuværende togstrækninger, nye togstrækninger, nye motorveje og mindre vej samt udbygninger af eksisterende veje.

Facebook
Twitter