OVERBLIK Motorveje, jernbaner og flere ladestationer - her er den nye infrastrukturaftale

Der er afsat 64 milliarder til vejprojekter og 86 milliarder til jernbaneprojekter.

Der er mere motorvej på vej til de danske bilister. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

160,6 milliarder kroner.

Så stor bliver regningen for den infrastrukturplan, som blev præsenteret på et pressemøde dag.

Heraf er der afsat 106 milliarder til nye projekter.

Bag aftalen står regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.

Her kan du få det fulde overblik over de projekter, partierne blevet enige om at sætte i gang.

Der er både penge til motorveje og jernbane, men der er også penge til ladenet til elbiler og klimavenlig asfalt.

Veje

Der er asfalt for milliarder på vej til midtjyderne.

Blandt hovedpunkterne er en ny motorvej fra Klode Mølle, der ligger nord for Bording i Midtjylland, til Løvel, der ligger nord for Viborg og ligeledes igen mellem byerne Give og Billund.

Motorvejsstykket mellem Løvel og Klode Mølle benævnes i aftalen som en del af en kommende Midtjysk Motorvej.

Og der er faktisk også endnu mere motorvej til midtjyderne i aftalen.

Der etableres en bedre forbindelse til Billund Lufthavn, og der afsættes derfor 1.989 mio. kr. til anlæg af en motorvej fra Give til Grindstedvej vest for Billund.

Og så kan Kalundborg også se frem til en motorvej. Den har længe været et stort ønske blandt virksomhederne i Kalundborg, der tæller nogle af de mest tungtvejende navne i det danske erhvervsliv. Flere gange har motorvejen været på tegnebrættet, men nu ser den ud til endeligt at blive en realitet.

I københavnsområdet skal Amagermotorvejen udvides til 1,7 milliarder korner, mens der i Aarhus skal bygges en tunnel under Marselis Boulevard. Her løber prisen op i 2,7 milliarder kroner.

Også en tredje Limfjordsforbindelse over øen Egholm ved Aalborg, der har været omdiskuteret, er med i aftalen. Her skal arbejdet begynde i 2025 og projektet ventes at koste syv milliarder kroner.

Der er samlet afsat 64 milliarder kroner til vejprojekterne.

Jernbane

Fremtidens S-tog er førerløse. (Foto: Emil Helms © Ritzau Scanpix)

Fremtidens S-tog er selvkørende, som vi kender det fra metroen i København.

I Jylland er der ny jernbane på vej over Aarhus, Galten og Silkeborg.

Samlet er der afsat 86 milliarder til jernbaneprojekter.

Den største post er på 13 milliarder kroner. De penge er reserveret til projekter i den såkaldte togfond, som regeringen har en aftale om med sine støttepartier. Projekterne i fonden er ikke en del af dagens trafikaftale.

Andre initiativer

Der er afsat 400 millioner kroner til at forbedre infrastrukturen for cyklister. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix Denmark)

Der er dog ikke kun investeringer i vej og jernbane, der er en del af infrastrukturplanen.

Der er afsat tre milliarder kroner til bekæmpelse af vejstøj.

Derudover er der godt nyt til elbilsejerne. Der skal nemlig investeres en halv milliard kroner i at opgradere ladeinfrastrukturen til elbiler langs statsvejnettet.

Og så er der også afsat 400 millioner kroner til at forbedre cykelinfrastrukturen i hele landet.

Det indebærer blandt andet, er der skal bygges en ny cykelbro mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen i København.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk