OVERBLIK Sådan vil regeringen styrke erhvervsskolerne

Over 50 initiativer skal styrke erhvervsskolerne. Få et overblik her.

Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, hvis det står til regeringen. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Regeringen er et godt stykke fra at opnå målet om, at hver fjerde elev i folkeskolen i 2020 skal vælge en erhvervsuddannelse. På landsplan valgte 19,4 procent i år en erhvervsuddannelse.

Nu kommer regeringen så med et udspil, der skal styrke erhvervsskolerne med to milliarder kroner over fire år.

Her følger de vigtigste elementer i udspillet:

Folkeskolen skal nære elevernes håndværkerdrømme

  • Investering i nye og renoverede faglokaler, værksteder og udstyr

  • Valgfag i 7. – 9. klasse på erhvervsskolerne

  • Lærere fra erhvervsuddannelserne gennemfører undervisning og aktiviteter i folkeskolen

  • Obligatorisk prøve i det obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 8. klasse

  • Barrierer for skoleelevers ophold på virksomheder skal fjernes

  • Praksisfaglighed i læreruddannelsen

Opgør med automatvalget

  • Et nationalt program for valg af ungdomsuddannelse for alle elever i 7. – 9. klasse

  • Systematisk tilgang til uddannelsesvalg i 7. – 9. klasse

  • Nyt undervisningsforløb ”Uddannelses- og erhvervskendskab” i 8. og 9. klasse

  • Ny model for uddannelsesparathedsvurdering

  • Styrket kollektiv vejledning i 7. – 9. klasse

  • Kompetenceudvikling af vejledere og folkeskolelærere

10. klasse skal pege i retning af erhvervsuddannelserne

  • Ekspertudvalg: Hvordan kan 10. klasse erhvervsrettes, så flere vælger en erhvervsuddannelse

  • Understøttelse af 10. klassesaktivitet på erhvervsskolerne

Begejstring og faglig stolthed er grundpiller i erhvervsuddannelserne

  • Ny og fælles fortælling som led i "rebranding" af erhvervsuddannelserne

  • Øget brug af eksterne gæstelærere på erhvervsskolerne

  • Bedre muligheder for supplering og adgangskurser til de videregående uddannelser

  • Etablering af en simpel kommunikativ model for videreuddannelsesmuligheder

  • Erhvervsuddannelserne er studiekompetencegivende med adgang til GSK

  • Dannelse inkluderes i formålsbestemmelsen for erhvervsuddannelserne

  • Iværksætteri og virksomhedsstart på grundforløbet

Attraktive ungdomsmiljøer

  • Udvikling og udbredelse af god praksis om ungdomsmiljøer, herunder den gode modtagelse, traditioner for afslutning, for eksempel medaljer, samt identitetsskabelse og fællesskab

  • Krav om decentral supervision af nye erhvervsuddannelseslæreres undervisningspraksis

  • Forsøg med bedre muligheder for kostophold på erhvervsskoler i tyndt befolkede områder.

  • Økonomisk ramme til øget udbud af erhvervsuddannelser i tyndt befolkede områder

Mere tid til afklaring og til at fordybe sige i fagene

  • Adgangskurser for voksne på erhvervsskolerne

  • Adgangen til grundforløbets 1. del udvides til op til to år efter 9. eller 10. klasse

  • Nyt ti ugers introducerende og afklarende grundforløb (GF+) for de ældre unge og voksne

Større sikkerhed for at få en praktikplads

  • Nyt praktikpladstilsagn

  • Erhvervsskolernes praktikpladsopsøgende indsats udvides

  • Status på praktikpladssituationen

  • Videreudvikling af praktikportalen

  • Bedre tilbud til praktikvejledere i virksomheder

Social- og sundhedsuddannelserne skal appellere til flere

  • Lønrefusion til praktikvirksomheder i overgangen mellem grund- og hovedforløbet

  • Forsøgsramme til social- og sundhedsuddannelserne

Frihed til erhvervsskolerne

  • Bedre muligheder for at oprette nye lokale erhvervsuddannelser

  • Nye procedurer for løbende og smidigere markedstilpasninger af erhvervsuddannelser

  • Forenkling af reglerne og tydeliggørelse af faglige udvalg og erhvervsskolernes opgaver

  • Krav om obligatoriske handlingsplaner for øget gennemførelse og talentspor afskaffes

  • Professionalisering af og øget ansvar til erhvervsskolernes bestyrelser

Kilde: Undervisningsministeriet

Facebook
Twitter