Politikere bag taxilov: Tårnhøje julepriser er selskabernes ansvar

Priserne vil ændre sig, når der kommer flere taxaer på gaden, lyder det.

Højere priser for taxature til jul og nytår er ikke et problem - det følger med øget konkurrence, lyder det fra en række af de partier, der står bag den nye taxilov. (Foto: Benita Marcussen © Scanpix)

- Jeg synes, det er urimeligt dyrt, men det er ikke mig, der bestemmer, hvad det skal koste at køre med taxa.

Sådan lyder reaktionen fra Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, efter at landets taxaselskaber har varslet markante prisstigninger til jul og nytår.

Dyrest bliver det at praje en taxa i København, hvor Taxa 4x27 kommer til at tage 135 kroner i starttakst og efterfølgende 25,5 per kilometer og 11,25 kroner per minut. Det betyder, at en 30 kilometers køretur, som tager en halv time løber op i 1.237 kroner.

Og Dansk Folkeparti er ikke alene med den melding.

Partierne bag den nye taxilov, der blandt andet åbner for, at taxaselskaberne kan hæve priserne, danner fælles front til forsvar for aftalen.

- Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, og sådan er det i et frit marked. Så må forbrugerne gøre op med sig selv, om de vil betale den pris, siger De Konservatives erhvervsordfører Anders Johansson.

Faktum er, at jul og nytår er en særlig tid – også for taxaselskaberne, pointerer Anders Steenberg, transportordfører for De Radikale:

- Taxaer er jo enkeltmandsvirksomheder, og det her handler om, at selskaberne skal få chaufførerne til at ville køre juleaften. Det er klart, at der skal et incitament til, siger han.

Vi venter på konkurrencen

DR har fået jule- og nytårspriserne fra fem taxaselskaber fra hele landet. Alle sætter de prisen op, og fortæller, at det er et spørgsmål om at sikre en ordentlig løn til deres chauffører - og at de i det hele taget kan få dem ud at køre.

Men transportminister Ole Birk Olesen (LA) ser er ingen grund til bekymring.

- Vi er i det første år af en treårig overgangsordning, hvor der udstedes et begrænset antal nye licenser. I overgangsordningen vil der være gradvist mere konkurrence frem mod det tidspunkt, hvor fri etableringsret vil betyde fuld konkurrence og dermed forventeligt lavere priser, skriver han i et skriftligt svar til DR Nyheder.

Af præcis den årsag mener Andreas Steenberg fra Radikale Venstre, at jule- og nytårspriserne for taxakørsel kommer til at finde et noget billigere leje indenfor de næste par år, når der kommer flere taxachauffører i spil, sådan som det var ambitionen med loven.

Det er et praktisk spørgsmål, om at tilladelserne lader vente på sig, forklarer han.

- Der er ikke kommet flere biler ud på markedet endnu, så det er konkurrencen, der mangler. Effekterne lader vente på sig her i overgangsfasen, siger Andreas Steenberg.

I Dansk Folkeparti deler Kim Christiansen forhåbningerne.

- Man kan kun håbe på, at nogle driftige taxachauffører ser en god forretning i at tilbyde taxakørsel til en lavere pris – det er jo netop den slags muligheder, vi har åbnet for med den nye og mere liberale taxilov, siger han.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, peger overfor Radio 24/7 på, at de høje priser ikke udelukkende er udtryk for dårligere vilkår for forbrugerne:

- Det, man lige skal have med, er, at alternativet er, at ældre og unge på vej hjem fra byen har stået og ikke kunnet få en vogn. Jeg tror, mange har det sådan, at de hellere vil betale mere og rent faktisk få en vogn, end at de skal stå og vente forgæves, siger Rasmus Prehn.

K: Uber havde løst problemet

Inden taxiloven blev vedtaget, gav den anledning til gedigne uenigheder blandt regeringspartierne – særligt i forhold til, om de videre rammer skulle være så vide, at deletjenester som for eksempel Uber også kunne operere indenfor dem.

Det blev det ikke til – og med taxaselskabernes bebudede prisstigninger in mente ærgrer det konservative Anders Johansson.

- Grunden til de høje priser er jo, at der ikke er et udbud, der står mål med spidsbelastningen. Der er for få taxaer, og vi havde gerne set, at vi havde fået øget udbuddet ved at lade deletjenester som for eksempel Uber køre i Danmark.

Selvom et klart politisk flertal satte en stopper for Uber, står De Konservative stadig fast: Fremtiden tilhører forretningsmodeller som Uber.

- Det giver mulighed for at rejse sagen igen, at vi ser så stor en spidsbelastning over jul og nytår, siger Anders Johansson.