Politikere overrasket over IC4-anbefalinger: Frygter flere milliarder ned i sort hul

Flere partier er overraskede over IC4-rapportens anbefalinger. Vi skal holde op med at kaste gode penge efter dårlige, siger Venstre.

- Vi skal holde op med at kaste gode penge efter dårlige, siger Venstre. (Foto: CLAUS FISKER © Scanpix)

Selvom ny rapport fra udenlandske eksperter tror på IC4-toget overlevelse, er flere danske trafikordførere skeptiske over for redningsplanen.Dens anbefalinger betyder nemlig, at det kommer til at tage endnu fem år og koste mere end 111 millioner af kroner at gøre størstedelen - men ej dem alle - i stand til at fragte passagerer tværs over Danmark.

Derfor er flere trafikordførere i tvivl om, hvorvidt det er en god idé at følge eksperternes plan.- Vi skal holde op med kaste gode penge efter dårlige. Og vi skal selvfølgelig kunne garantere passagererne, at det er pålidelige tog, der ruller ind på perronen, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til DR Nyheder.Overraskede over anbefalingerDet er konsulentbureauet Prose fra Schweiz, der på DSB's anmodning har vurderet fremtiden for de skandaleramte IC4-tog.Men De Konservative er heller ikke solgt til de schweiziske anbefalinger.- Lad os nu se. Vi har prøvet den her slags rapporter den ene gang efter den anden og hældt milliarder ned i et sort hul, siger trafikordfører Mike Legarth til DR Nyheder.

Og Enhedslisten er decideret overrasket over dagens melding.- Det er en overraskelse, men jeg tager den til efterretning, siger Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested.- De (schweiziske eksperter, red.) mener, at den plan, DSB har lagt frem til 2019, er realistisk, og det er jeg som politiker nødt til at sætte min lid til.Rapporten vurderer, at DSB kan have 74 ud af 82 skandaleramte IC4-tog på skinnerne i 2019.Det var ellers meningen, at alle tog skulle have kørt passagerer rundt i Danmark allerede i 2006, altså 13 år før det.V: Som at sømme budding på væggenAt gøre IC4-togene køreklar kan endda ende med at koste 50 millioner kroner mere og dermed i omegnen af 163 millioner kroner, vurderer rapporten.

Alligevel anbefaler eksperterne at arbejde videre med togene, da alternativerne formentlig vil koste endnu mere tid og penge.Men den anbefaling huer ikke Venstres trafikordfører.- Det er som at sømme budding på en væg med de her IC4-tog. Det er den samme sang, vi hører hele tiden: Der er problemer, men brug I bare flere penge og så løser det sig, siger Kristian Pihl Lorentzen til DR Nyheder.

Facebook
Twitter