Politikere undrer sig: Banedanmark gav bonus til direktør bag udskældt signalprogram

Direktøren for Banedanmarks signalprogram modtog en præstationsbonus på 100.000 kroner.

Banedanmark knokler i øjeblikket med at få etableret det nye signalsystem. Projektet, der betegnes som Danmarks største jernbaneprojekt, er flere gange blevet forsinket og fordyret.

Banedanmarks milliarddyre investering i nye jernbanesignaler til det danske skinnenet har på det seneste været viklet ind i en række problemer.

Dels er anlægget af de nye signaler flere gange blevet dyrere. Dels er udrulningen af projektet også gentagne gange blevet forsinket og projektet ventes nu først i mål i år 2030. Det har fået Folketingets egen vagthund, Rigsrevisionen, til at udtale kritik, ligesom det har kostet topdirektøren og den tidligere ansvarlige for signalprogrammet jobbet.

Alligevel har Banedanmark valgt at udbetale en bonus til manden i spidsen for signalprogrammet, Banedanmarks programdirektør.

Således valgte Banedanmarks øverste ledelse i maj måned i år at tildele programdirektøren en bonus for sin præstation i 2016 på 100.000 kroner. Samme bonus modtog programdirektøren også for sit virke i 2015, hvor han dog var programdirektør for den nye jernbane mellem København og Ringsted.

Socialdemokratiet er uforstående

Det viser en aktindsigt, som DR Nyheder har fået hos Banedanmark, og det vækker undren blandt partierne på Christiansborg. I Socialdemokratiet siger transportordfører Rasmus Prehn, at det virker mærkeligt, selvom ”man skal passe på med at blande sig i folks lønsager”.

- Vi ved jo alle sammen, at der har været store problemer i signalprogrammet. At chefen for signalprogrammet så skal have en særlig bonus for performance – altså at han har gjort det godt – det er jeg meget uforstående overfor, siger han.

Han vil nu stille spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen om baggrunden for, at programdirektøren har fået udbetalt en præstationsbonus.

Det samme vil de Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

- Det er ikke et projekt, der fungerer, og så er det jo lidt underligt, der er udbetalt en bonus. Derfor vil vi da spørge ministeren, hvad den bonus er blevet udbetalt for.

"Pilrådden kultur"

I Dansk Folkeparti er transportordfører Kim Christiansen ikke overrasket. Han betegner kulturen i Banedanmark som pilrådden.

- Det er jo desværre historien, der gentager sig. Vi ser gang på gang direktører få store fratrædelsesgodtgørelser, selvom de har dummet sig i stor stil. Man kan jo sige, at han ikke ligefrem har løst sin opgave. Det at han ligefrem skal honoreres for det og have ekstra løn, viser hvor pilråddent det er i Banedanmark, siger han og uddyber:

- Jeg synes simpelthen det er noget svineri, at Banedanmark på den måde smider om sig med penge, som de ikke har.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at kommentere på bonustildelingen i Banedanmark men henviser i stedet til Banedanmark, meddeler han gennem sin pressechef.

Banedanmark: Ekstremt vanskelig arbejdsopgave

Banedanmark oplyser i et skriftligt svar til DR Nyheder, at tildelingen af bonussen er sket, fordi programdirektøren har skulle sætte sig ind i et "ekstremt kompliceret program "som har været meget i offentlighedens søgelys". Ligeledes tæller det med, at programdirektøren har overtaget en "ekstremt kompleks organisation", at han har skulle stå i spidsen for replanlægning og rebudgettering, ligesom programdirektøren har kæmpet en del med leverandører og på at skabe gode relationer.

Banedanmark oplyser, at de først i løbet af det nye år tager stilling til, hvorvidt programdirektøren i det statslige selskab skal have en bonus for sin præstation i 2017.