Politisk flertal klar til at sætte Femern-byggeri i gang

Næste år begynder byggeriet af verdens længste tunnel under Femern Bælt.

Doorstep om Femern Bælt-forbindelsen i Transport- og Boligministeriet i København, fredag den 24. april 2020. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

Byggeriet har været undervejs i årevis, og projektet har mødt modstand og klager lige så længe.

Men næste år starter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, har et politisk flertal besluttet fredag.

- 1. januar 2021 kan vi tage det første spadestik til det, der efter godt otte år etablerer en ny, fast forbindelse mellem Østdanmark og Tyskland, lød det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), der præsenterede aftalen på et pressemøde.

Togpassagerer og bilister ventes at kunne køre fra Rødby til Puttgarden og retur på 10 minutter i bil og syv minutter i tog fra midten af 2029.

- Forbindelsen vil bidrage positivt til vores handelsliv, vores turisme og vores erhvervssektor over en bred kam, og så vil den skabe arbejdspladser allerede nu, siger Benny Engelbrecht.

Han glæder sig desuden over, at tunnelen vil være med til løfte Lolland-Falster og også bidrager til Danmarks grønne omstilling med en elektrificeret jernbaneforbindelse på strækningen.

18 kilometers tunnel-rekord

Tunnelen bliver verdens længste af sin slags med sine 18 kilometer og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Budgettet for byggeriet var i 2015 på over 52 milliarder kroner.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade. De første rør-elementer forventer man at sænke ned i starten af 2024, men allerede i midten af 2022 vil anlægsarbejdet være klar til at fortsætte på tysk side.

Tunnelen kommer til at starte i Rødbyhavn, hvor der i dag går en færgeforbindelse. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

Projektet er økonomisk støttet af EU, og ifølge transportministeren kommer den nye rute hele Europa til gavn, når varer, gods og alt muligt andet kan komme hurtigere gennem Danmark.

- Femern Bælt-forbindelsen vil skabe store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster, ikke alene for Danmark, men også for vores nabolande og resten af Europa, siger Benny Engelbrecht.

- Støtten fra EU understreger, at den faste forbindelse også er et stort ønske fra resten af EU's side, siger han.

Arbejdspladser, praktikpladser og lærepladser

I Folketinget står Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, SF, De Radikale og Liberal Alliance bag aftalen sammen med regeringen.

- Vi glæder os i Venstre over, at der er bred politisk enighed om det her projekt, for den trafikale infrastruktur betyder rigtig meget for vores økonomi og vores mobilitet - og vi er ivrige efter at komme videre med trafikale investeringer, siger partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Glæden spreder sig også til Niels Flemming Hansen fra De Konservative, der kalder det "en stor dag" både for Danmark, Lolland og for unge håndværkere, der skal på jagt efter praktikpladser.

Og den begejstring deler man i Dansk Folkeparti, lyder det fra transportordfører Hans Kristian Skibby.

- Vi kan nu se frem til øget aktivitet, flere arbejdspladser og ikke mindst byde velkommen til rigtig mange lærlinge- og praktikpladser, siger han.

Sparet tid er penge værd

Tidligere transportminister Ole Birk Olesen, som er transportordfører for Liberal Alliance pointerer, at omfanget af projektet og også gevinsten på den anden side er exceptionel.

- Det vil øge mobiliteten ganske betragteligt. Kører man i bil mellem København og Hamborg, vil man spare en times transport. To timer, hvis man kører i tog.

Og sparet tid har en værdi, påpeger han.

Der var pressemøde om Femern Bælt-forbindelsen i Transport- og Boligministeriet i København, fredag den 24. april 2020. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

- Der er den fordel ved brugerbetalte projekter, som vi har at gøre med her, at vi ved, at det er til gavn for samfundet.

- For de mennesker, der kommer til at bruge den faste forbindelse, er simpelthen villige til at betale det, det koster, fordi den tid, de kommer til at spare, er pengene værd, siger Ole Birk Olesen.

Facebook
Twitter