ANALYSE: Energiaftale hænger i en tynd tråd

Endnu et af regeringens store forhandlingsforløb er ved at blive forpurret af DF og S.

Endnu et af regeringens store forhandlingsforløb er ved at blive forpurret af DF og S, skriver DRs politiske korrespondent. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

De river sig i håret i regeringen. Frustrationen er åbenlys og abespillet er i gang: Hvis en ambitiøs energiaftale, som skal sikre Danmark en fortsat grøn førerposition, falder til jorden, skal ingen komme og sige, at det var regeringens skyld, lyder det.

Derimod peger regeringen på Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Hvordan kunne de?

Hvordan kunne Socialdemokraterne pludselig op til afslutningsdebatten i Folketinget melde ud, at de nægter at bruge så meget som en krøllet halvtredser fra det såkaldte økonomiske råderum til grøn omstilling? Så er de jo ikke længere ambitiøse på det grønne område, hvæser regeringen.

Rottede sig sammen - igen

Og hvordan kunne Dansk Folkeparti løbe fra en aftale med regeringen midt under selvsamme afslutningsdebat, spørger regeringens kulisse-karle.

Centralt står, at EU-lovgivning gør, at afgiften på køb af visse biler kommer til at stige - og et bredt flertal var enige om, at kompensere bilkøberne krone til krone.

Men så rottede Dansk Folkeparti sig pludselig sammen med Socialdemokraterne – igen – og bragte regeringen i mindretal. I stedet for at sende alle pengene tilbage til bilkøberne, besluttede de to partier, at nogle af pengene i stedet kunne bruges i energiforhandlingerne.

Uenighed om aftalen

Problemet er bare, at der er masser af uenighed om, hvad aftalen om bilafgifterne egentlig betyder.

Regeringen siger igen og igen, at den aftale ikke betyder noget som helst - i hvert fald ikke for energiforhandlingerne. Socialdemokraterne siger, at den kan bruges til at finansiere deres vildt grønne energiplan, hvis man altså fjerner regeringens planer om at sænke el-afgiften, som de konsekvent husker at kalde en skattelettelse.

Og Dansk Folkeparti siger, at pengene fra bilafgifterne vil komme tilbage til bilkøberne, hvis man bruger dem til at finansiere regeringens sænkelse af el-afgiften - altså den sænkelse Socialdemokraterne bekæmper med næb og klør. Forvirret? Der er mere endnu.

S mangler penge

For selv hvis man faktisk fjerner de sænkede el-afgifter fra regeringens energiudspil, vil Socialdemokraterne mangle i omegnen af 3,5 mia. kroner – alene hvis de vil finansiere regeringens plan. Bemærk af partiets egen plan er endnu dyrere.

Socialdemokraterne har så foreslået, at fremrykke de aftalte ændringer i forbindelse med afskaffelsen af PSO-beskatningen fra sidste år. Men ifølge regeringens beregninger, kommer der stadig til at mangle over 2 milliarder kroner.

Indtil videre har Socialdemokratiet ikke svaret på, hvor de resterende penge skal komme fra - det skal forhandles, siger de. Og så henviser de igen til bilafgifterne. Men det var jo her, at Dansk Folkeparti fastholdt, at de penge kun kan bruges til at lette el-afgiften med.

DFs vælgere er blå

Det kan godt være, at det er populært for Dansk Folkeparti at tale imod skattelettelser til de rigeste. Men Dansk Folkepartis vælgere er stadig primært blå. De har masser af biler og el-regninger, der skal betales, og ofte for jævne lønninger. De har intet imod at få en lavere el-regning.

Og uanset hvor meget Dansk Folkeparti på Christiansborg hader Liberal Alliance, som har haft lavere bilafgifter som partiets væsentligste sejr, så er dyrere biler ikke nødvendigvis populært hos Dansk Folkepartis vælgere.

Totalt kaos

Alt i alt tegner der sig altså et billede af totalt kaos omkring energiforliget her to uger før sommerferien normalt får alt til at gå i stå. Energiaftalen skulle være på plads før ferien – blandt andet af branchehensyn. Der er færre og færre, der tror på, det er realistisk.

Og spørgsmålet er, om der overhovedet kan laves en aftale af den art efter sommerferien, eller om vi så er for tæt på valget, der skal afholdes senest om et år. Der vil lyde et ramaskrig, hvis der ikke kommer en stor energiaftale.

El-branchen, Dansk Industri, vindmølleindustrien, grønne organisationer, og røde partier vil rase og beskylde regeringen – og politikerne i det hele taget – for at sjakre med Danmarks unikke position på det grønne område – Danmarks fremtid, vil de sige – alene fordi de har hovedet fuld af valg-forberedelse og Christiansborg-taktik.

S kan have interesse i sammenbrud

Sagen er at socialdemokraterne godt have en interesse i, at det hele bryder sammen og bliver udskudt til efter valget. Dels vil det være endnu en sag, hvor regeringen kommer til at ligne en politisk øl-stafet-løber på fjerde runde. Og dels er det grønne område i stigende grad blevet en politisk kampplads, og målinger viser, at vælgerne anser det for at være et af de absolut vigtigste politiske områder.

Holder de sig ude af en energiaftale nu, kan socialdemokraterne beskylde regeringen for at være alt, alt for uambitiøs på det grønne område. Og så kan de tilmed efter valget betale de hårdt prøvede røde støttepartier med grønne indrømmelser. De har ikke for meget at være enige om, så det er med at udnytte de muligheder, der findes.

Spørgsmålet er blot prisen. Både den indirekte: Er risikoen for den grønne omstilling og den grønne industri er for stor? Og hvor skal finansieringen komme fra, når råderummet nu er ubrugeligt?

Facebook
Twitter