Analyse: Kattegatbroen - et politisk kinderæg

Når det handler om trafikpolitik, er det altid værd at holde øje med, hvor i landet politikerne er valgt.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) har genoplivet idéen om en bro over Kattegat. Støttepartiet Dansk Folkeparti bakker op. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

For Ole Birk Olesen er genoplivningen af Kattegat-broen lidt af et politisk kinderæg.

Transportministeren er valgt i Østjylland, hvor en fast forbindelse direkte til Sjælland og København er et særdeles populært projekt. Nu har han sikret sig et attraktivt aktiv til næste valgkamp.

Også Dansk Folkepartis Kim Christiansen er valgt i Østjylland, og Ole Birk Olesen har god brug for at være på samme hold som DF’s transportordfører med en aftale, der er en politisk fidus for dem begge.

DR's politiske korrespondent Christine Cordsen

Christine Cordsen er politisk korrespondent på DR Nyheders Christiansborg-redaktion. Hun er en del af det team, der producerer politiske nyheder til først og fremmest TV Avisen kl. 21.30 og til 21Søndag. Desuden analyserer hun dansk politik i tv, radio og på dr.dk.

Se profil

Ingen konkurrence om vælgerne

De to har haft et elendigt forhold. Kim Christiansen har anklaget Ole Birk Olesen for at være inkompetent og arrogant og uden talent for at styre den politisk vanskelige trafikpolitik. Sidste år fik DF'eren taburetten til at vakle alvorligt under en minister, der var ny i trafikken.

I forhold til de østjyske vælgere kan Kim Christiansen og Ole Birk Olesen roligt stå sammen om at få bygget broen. For der er absolut ingen konkurrence om vælgere mellem Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, som appellerer til vidt forskellige vælgergrupper.

Og så er budskabet om en ren bilbro heller ikke så ringe for en minister fra Liberal Alliance, der gerne vil stå som bilejernes parti.

Selv om beslutningen om at gå videre med undersøgelserne af en ren bilbro nok mest handler om at sikre en økonomi, der gør det politisk muligt at give projektet nyt liv efter, at en bil- og togforbindelse for nogle år siden blev skrinlagt netop på grund af økonomien.

Trafik og sognerådspolitik

Trafik er et af de politikområder, der for alvor kan gå sognerådspolitik i. Fordi der helt naturligt er stærke lokale interesser i at have gode trafikforbindelser og derfor store forventninger til, at folketingsmedlemmerne kæmper benhårdt for det område, de er valgt i.

Derfor er det også helt efter bogen, at Venstres retsordfører Preben Bang Henriksen – valgt i Nordjylland – straks er rykket ud med det synspunkt, at der først skal bygges en Limfjordsforbindelse. Også selv om de to projekter ikke nødvendigvis har så meget med hinanden at gøre, fordi Kattegatbroen skal betales af brugerne. Ikke af statskassen.

Lige klar til valgkampen

Ole Birk Olesen forventer, at undersøgelsen af en bilbro over Kattegat kan være færdig i løbet af i år. Den timing betyder, at broen – med eller uden tog - for alvor kan blive et tema i valgkampen til næste forår.

Og også i rød blok er der stærke kræfter med interesse i en fast forbindelse over Kattegat.

Den radikale leder Morten Østergaard er valgt i Østjylland. Det samme er Socialdemokratiets politiske ordfører Nicolai Wammen – som allerede i valgkampen i 2011 var lidt for aktiv til partitoppens smag i sin kamp for Kattegatbroen.