Regeringens klimaudspil

'Positivt' - 'nej alt for dyrt': Billigere elbiler splitter S og DF

Regeringens udspil om billigere elbiler får blandet modtagelse af S og DF.

I morgen præsenterer regeringen et klima- og luftudspil, der skal forsøge for alvor at få sat gang i salget af grønne biler. Arkivfoto (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

- Ganske positivt, men det kan sagtens blive grønnere.

- Nej, det er en alt for dyr måde at spare CO2 på.

Regeringens udspil om billigere elbiler får blandede modtagelser med på vejen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.

I morgen præsenterer regeringen et klima- og luftudspil, der skal forsøge for alvor at få sat gang i salget af grønne biler.

Fra 2030 skal salget af benzin- og dieselbiler være slut, og nu skal salget af el- og brintbiler også have et skub og op mod én million, mener regeringen.

Derfor vil den udskyde den planlagte stigning i registreringsafgiften for el- og såkaldt plugin-hybridbiler med et år og samtidig indføre et forhøjet fradrag på 40.000 kroner i 2019 for grønne bilejere. Fradraget skal ifølge udspillet stige til 77.500 kroner i 2020.

En god retning

Forslaget vil betyde, at en elbil med en pris på for eksempel 375.000 kroner kommer ned på 345.000 kroner, hvis man køber den i 2019.

- Det hilser vi velkommen. Det virker som om, regeringen har ladet sig inspirere af vores idéer – men det er et skridt i den rigtige retning, siger Dan Jørgensen, der udtaler sig på vegne af Socialdemokratiet.

Er det en god idé at gøre elbiler til under 375.000 kroner billigere?

- Vi skal have folk til at købe elbiler i alle prisklasser. Jeg savner en indsats for flere ladestandere og for at få folk til at købe flere brintbiler. Udgangspunktet ser positivt ud, men vi kan gøre det endnu mere grønt, siger Dan Jørgensen.

Teknologien er ikke moden endnu

Anderledes forholder det sig hos Dansk Folkeparti. Her mener klimaordfører Mikkel Dencker ikke, at afgiftslettelser er den rigtige opskrift på mere klimavenlige biler.

- Vi er generelt tilbageholdende med at give afgiftslettelser og skattelettelser. Man skal tænke sig grundigt om, siger han.

- At give store afgiftslettelser på elbiler er en dyr måde at spare CO2 på.

Men salget af elbiler går trægt. Er billigere biler ikke en måde at imødekomme det på?

- Ja, det går trægt, men det er fordi, teknologien ikke er moden endnu. Transportsektoren udleder meget CO2, men man skal passe på, at man ikke går for hurtigt frem. Det skal være sådan, at den almindelige dansker, der har brug for en bil, skal have råd til at købe en, som lever op til ens krav, siger Mikkel Dencker.

Regeringen præsenterer sit udspil i morgen klokken 10.30. Det indeholder 39 initiativer og er blevet døbt ”Sammen om en grønnere fremtid”.

Facebook
Twitter