PR-ekspert skal ændre EU's image

Bortset fra at ændre USAs og Nigerias image så er det den største PR-udfordring at skulle ændre EU's image her snart et år efter krisen sidste sommer, da EU-traktaten faldt på gulvet. Det mener EU's nye PR-ekspert.

Det gamle argument om at EU er fredens projekt appelerer ikke til de unge. Der skal noget nyt til, mener EU-Kommissionen. (Foto: Happe © Stock.xchng)

Det gamle argument om at EU er 'fredens projekt', bygget på ruinerne af anden verdenskrig duer ikke mere. Det appellerer ikke til de unge, så der skal andre midler til for at få europæerne til at elske unionen.

Det mener Rolf Annerberg, der er chef hos EU's kommunikationskommissær Margot Wallström.

EU-kommissionen har derfor hyret en pr-ekspert for at rette op på unionens image efter, at EU-traktaten faldt på gulvet sidste sommer efter folkeafstemningerne i Holland og Frankrig, og dermed kastede EU ud i en krise.

EU minder om Al-Qaeda

Pr-eksperten Simon Anholt, der er brite, har tidligere arbejdet for Microsoft, Coca-Cola og Unilever.

Hans observationer af EU's krise går på, at det er sværere at ændre et image på noget, som er multinationalt end på noget som er forankret i et enkelt land med en overskuelig ledelsesstruktur, skriver Financial Times.

- Min erfaring siger mig, at vi står overfor en model som minder om Al-Qaeda med separate celler, der indbyrdes inspirerer hinanden men ikke har en overordnet kontrol, siger han i følge avisen.

Kun USA og Nigeria er en større udfordring

Anholt mener, at det at skulle ændre EU's image er den største 'branding'-udfordring næst efter at skulle gøre det samme for USA og Nigeria.

Han understreger også, at man normalt får det image som man fortjener.

Anholt vil sammen med en gruppe andre pr-eksperter gå igang med deres rådgivning af EU-kommissionen i næste uge, skriver Financial Times.

Facebook
Twitter