Professor: Jernbane til Billund er penge ud af vinduet

Der er slet ikke passagerer nok til, at det kan svare sig med forbindelse til Billund, siger ekspert. En strækning der har fået forhandlingerne om togfond til at bryde sammen.

Forhandlingerne om Togfonden brød sammen mandag aften. Til venstre står Dansk Folkepartis Kim Christiansen, som vil have mulighed for en letbane mellem Billund og Vejle i stedet for en jernbane. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix)

Staten skal finansiere en letbane fra Vejle til Billund, kræver Dansk Folkeparti. Og det fik i går forhandlingerne om en togfond til 28,5 milliarder til at bryde sammen.

For regeringen vil kun være med at bygge en almindelig jernbanestrækning. En løsning til omkring 750 millioner kroner.

Men ifølge professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau fra DTU Transport er en ny togforbindelse til Billund i det hele taget en rigtig dårlig investering.

Alt for få passagerer benytter nemlig strækningen, siger han.

- Beregninger viser, at det vil give et samfundsøkonomisk tab. Det er at smide penge væk, og det vil koste mere, end hvad passagererne rent faktisk får ud af en bane.

Vil ikke give noget afkast

- Der er ikke ret mange, der vil bruge sådan en bane. Er dyrt at bygge, derfor skal der også være mange passagerer. Med den målestok vi altid bruger til at måle, om noget kan svare sig, så vil det her projekt falde i gennem, siger Mogens Fosgerau.

Ifølge en analyse fra Trafikstyrelsen skal antallet af togpassagerer være syv gange højere end beregnet, før en forbindelse til blandt andet Legoland og Billund Lufthavn kan betale sig.

- Tommelfingerreglen er, at en bane skal give et afkast på 5-7 procent, og ud fra en samfundsøkonomisk vurdering burde man lade være og bruge pengene på nogle andre trafikprojekter, som giver et afkast, lyder det fra professoren.