Hårdt pres på ny skatteminister for at få genåbnet bilaftale: 'Jeg er ærlig talt lidt sur'

Alle partierne i bilaftalen med regeringen, der fritager plugin-hybrider for afgift, vil nu have den lavet om.

Jeppe Bruus overtager ikke kun ministerposten fra Morten Bødskov. Der følger også en møgsag om hybridbiler med. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

Allerede på sin første dag som skatteminister kommer Jeppe Bruus til at overtage en problematisk sag fra sin forgænger Morten Bødskov.

De Radikale kræver nu, at en aftale om grønne biler bliver genåbnet. Aftalen blev indgået i slutningen af 2020 og skulle sikre 775.000 grønne biler på vejene i 2030. De 775.000 grønne biler dækker både over el- og hybridbiler.

Den radikale transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, kommer med opfordringen, efter det er kommet frem, at tidligere skatteminister Morten Bødskov ikke har delt oplysninger om, at hybridbilerne ikke bliver kørt så grønt, som man håbede på.

Hybridbiler kan både køre på el og benzin. Men undersøgelser har vist, at benzinmotoren bliver brugt mere end forventet i forhold til elmotoren.

- I førte omgang har jeg besluttet mig for, at vi gerne vil have den aftale genåbnet, så vi ser på snittet for afgiftsfritagelse. De her tal viser, at de ikke kører så grønt, og derfor synes jeg, vi skal åbne aftalen, siger Rasmus Helveg Petersen.

De Radikale har ellers indtil nu - og som det eneste af partierne i rød blok - forholdt sig afventende omkring aftalen, der skulle genforhandles i 2025.

Stor skatterabat til hybridbiler

DR-programmet Detektor kan i dag fortælle, at Morten Bødskov siden slutningen af november sidste år har haft tal, der viser, at hybridbilerne ikke bliver kørt så grønt, som man håbede.

I alt 1.300 danske hybridbiler er blevet undersøgt, og de udleder i gennemsnit dobbelt så meget CO2, som de må, for at tælle med i regeringens opgørelse over “grønne biler”.

Det er vigtigt, fordi der bliver givet flere milliarder kroner i grønne rabatter til plug-in- hybridbilerne.

Skatteministeriet modtog opdaterede tal allerede den 29. november sidste år. Skatteminister Morten Bødskov blev orienteret om tallene “ultimo november”. Det skriver ministeriets presseafdeling til Detektor uden at give en præcis dato.

Alligevel sagde skatteminister Morten Bødskov over en uge senere, den 7. december, til Dagbladet Information, at udfordringen ved at diskutere de grønne rabatter til plug-in-hybridbiler var, at "vi ikke har tal for de danske bilejeres opladningsmønstre”.

- Det er jeg ærlig talt lidt sur over. Jeg har udtalt mig på et forkert grundlag, fordi jeg ikke fik kendskab til de oplysninger, siger Rasmus Helveg Petersen.

Han vil tage sagen op med Jeppe Bruus.

- Den her sag skal håndteres uanset hvilken minister, der sidder. Vi vil tage sagen med den nye skatteminister. Det ser ud som om, at vi skal have den takst til at være skarpere, så afgiftsfordelen skal udjævnes hurtigere, så de kommer på niveau med en benzinbil, siger Rasmus Helveg Petersen.

Vejdirektoratets notat

Sagen kan ligne den, der netop har kostet Benny Engelbrecht posten som transportminister. Rasmus Helveg Petersen pointerer dog, at der er en forskel.

- Til Morten Bødskovs forsvar vil jeg sige, at jeg ikke har spurgt om de tal, siger han.

Støttepartier vil have ændret afgifter

Meldingen fra De Radikale betyder, at alle de røde partier rundt om regeringen nu vil se på afgiften for hybridbiler.

- Jeg vil gerne sende en klar opfordring til den nye skatteminister om at indkalde til forhandlinger om bilaftalen, så vi hurtigt kan få lavet en pensionsplan for skatterabatten til pluginhybrider, siger Signe Munk, klimaordfører for SF.

Han vil samtidig have en forklaring, hvorfor ministeriet ikke har spillet med åbne kort om tallene for, hvordan hybridbilerne rent faktisk bliver kørt, og hvor grønne de derfor er.

- Det giver jo panderynker. Vi vil have boret den her sag ud. Derfor kommer vi også til at bede ministeren om en forklaring i et samråd, siger hun.

I Venstre ryster klimaordfører Marie Bjerre på hovedet over, at der findes en rapport, som de aldrig har fået lov at se.

- Det er vigtigt at en regering altid fremlægger oplysninger uanset, hvad det handler om. Man skal fremlægge oplysninger der er relevante for Folketinget.

- Ellers har vi ingen chance for at lovgive eller forhandle. Det her det er meget alvorligt, og det tegner et billede af en regering, der ikke har respekt for folketinget, siger hun.

Bødskov: Der er mange undersøgelser

Den ansvarlige minister, Morten Bødskov, skiftede som bekendt posten som skatteminister ud med posten som forsvarsminister i dag.

Men ved overdragelsen spurgte vi ind til kritikken. Han mener, at undersøgelsen fra Vejdirektoratet blot er én af mange undersøgelser, der taler i forskellige retninger.

- Der var rigtig mange forskellige undersøgelser og de pegede lidt i hver sin retning.

Derfor har han besluttet, at der skal laves en spørgeskemaundersøgelse, hvor ejerne af plugin-hybriderne bliver spurgt til, om de oplader bilen.

Den metode har flere eksperter imidlertid kritiseret for at være upålidelig sammenlignet med den hidtil hemmeligholdte rapport, der bygger på reelle forbrugsdata.

Men Morten Bødskov lægger ikke skjul på, at sagen nu skal håndteres af en anden end ham.

- Nu er der indkaldt til samråd om det og det går jeg ud fra at min efterfølger håndterer fuldstændig, så det vil jeg overlade til ham”