Radikale i bidsk angreb på Socialdemokratiet: Vi vil ikke betale for Samuelsens billige sorte biler

Bilafgifter er på målstregen endt som et stridspunkt i forhandlingerne om næste års finanslov.

Ida Auken og den radikale delegation før et møde i Finansministeriet. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

De Radikale og Socialdemokraterne er røget i totterne på hinanden, kort før en aftale om næste års finanslov skal falde på plads.

Stridens kerne er bilafgifter. Der er nemlig brug for ekstra 300 millioner kroner i 2020 til at betale for den aftale om lavere bilafgifter, som den tidligere VLAK-regering indgik i 2017. En afgiftsnedsættelse, som særligt Liberal Alliances daværende leder, Anders Samuelsen, kæmpede hårdt for.

- Det er Liberal Alliances bil-skattelettelser på de sorte biler, som regeringen holder hånden over. Og det sker altså samtidig med, at regeringen ikke kan finde ud af at holde hånden over elbilerne. Det virker helt absurd, siger klimaordfører for Radikale Venstre Ida Auken.

- Vi befinder os i en undtagelsessituation. Vi står helt ude på kanten i forhold til, hvad klimaet kan klare. Og så er det selvfølgelig ikke flere sorte biler, man skal sætte ud på vejene. Det er grønne biler, siger Ida Auken og minder om, at Socialdemokratiet i valgkampen lovede 500.000 elbiler.

- Nu sidder de og gør det her, og det er selvfølgelig ikke i orden.

Socialdemokraternes finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, står fast på, at pengene til de lavere afgifter skal findes.

- Det er 300 millioner kroner, som den tidligere borgerlige regering har brugt til at sætte registreringsafgiften ned med. 300 millioner, som man ikke har fundet, og den regning er vi meget frustrerede over at skulle samle op, men det er den opgave, som vi sidder med i finanslovsforhandlingerne, siger Christian Rabjerg Madsen.

Vil ikke ændre kilometergrænse

De manglende millioner kommer fra et fradrag, der bliver givet til biler, der kører langt på literen. Aftalen om de lavere afgifter, som VLAK-regeringen lavede i 2017, satte grænsen til 20 kilometer pr. liter for benzinbiler og 22 kilometer pr. liter for dieselbiler. Biler, som kører længere på literen, får en rabat på 4.000 kr. for hver kilometer pr. liter.

En del af aftalen var, kilometergrænserne skulle reguleres i forhold til udviklingen i brændstofforbrug for nye biler. Den daværende regering skulle komme med et oplæg om det - det skete bare aldrig.

Så efterhånden som biler får en bedre brændstofsøkonomi, er der flere, der får fradrag, og dermed får staten ikke så mange penge ind på registreringsafgift.

Christian Rabjerg Madsen, I kunne jo bare vælge at hæve afgiften, som de borgerlige lagde op til?

- Det er for tidligt at sige nu, hvordan vi skal håndtere den regning, som den borgerlige regering har efterladt til os. Men vi ønsker ikke bare at sætte prisen op på almindelige menneskers nye biler, siger han.

Rabat til elbiler som betaling

Ida Auken peger konkret på en lavere afgifter til elbiler som en kompensation, hvis Radikale Venstre skal overveje at hjælpe Socialdemokraterne med at lukke hullet på de 300 millioner kroner.

En rabat til elbiler begynder nemlig at falde i 2020 og 2021. Det betyder, at den mest solgte elbil i Danmark, Tesla Model 3, stiger i afgift fra 4.000 kroner i 2019 til 140.000 kroner i 2021.

- Vi vil redde de elbiler, og vi ser gerne, at man tager pengene fra benzin- og dieselbilerne, siger Ida Auken.

SF's finansordfører, Lisbeth Bech Poulsen, er også frustreret over situationen. Hun kræver indrømmelser for at hjælpe med at finde pengene.

- Vi kræver blandt andet, at hvis vi skal være med til at finansiere det her, så skal det grønne område løftes kolossalt. Vi har også et krav om, at der fortsat skal være rabat på elbiler i 2020.

Vil I være med til at finde pengene, hvis I får opfyldt jeres krav på det grønne?

- Det er en forhandlingsdiskussion. Vi synes, det er dybt uansvarligt, at vi sidder med en regning for en sort politik, der går imod vores. Skal vi overhovedet overveje at være med til at finansiere det, skal der kompenseres på det grønne område.

Ida Auken vil heller ikke katagorisk afvise, at Radikale Venstre vil være med til at finde pengene til benzin- og dieselbiler.

- Det er jo en stor forhandling, men at sætte en milliard røde streger kommer der ikke nødvendigvis noget godt ud af. Det er vigtigt at sige, at der skal findes en løsning på elbilerne, så vi ikke får en situation, hvor benzin- og dieselbiler falder i pris, mens elbiler stiger i pris, siger hun.

Christian Rabjerg Madsen vil ikke sige, om regeringen vil forlænge rabatten til elbiler.

- Når den borgerlige regering har efterladt så store regeringer, så bliver det vanskelige også at finde penge til at gøre el-biler billigere. Men det er nogle af de opgaver, vi sidder med i de igangværende finanslovsforhandlinger, siger han.