Radio24syv sagsøger Radio- og tv-nævnet

Best case-scenario er, at radioen kan genopstå, men først og fremmest skal udbuddet granskes, siger tidligere direktør.

Radio24syvs tidligere direktør, Jakob Kvist, er i dag kreativ direktør i Peoples Group. Men drømmen om at genoplive radioen har han stadig. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

I starten af næste uge lander der en stævning i postkassen hos Radio- og tv-nævnet med Radio24syv som afsender.

Den nu lukkede radiokanal lægger sag an mod den offentlige myndighed, som for få uger siden lod DAB-udbuddet gå til Loud og ikke Radio24syv.

- Vi har fået vores advokater til at formulere et sagsanlæg, og de forventer at være klar med stævningen på mandag, siger tidligere direktør for Radio 24syv Jakob Kvist, der i dag er kreativ direktør i Peoples Group.

- Der er så prækære fejl og huller i sagsbehandlingen, at vi gerne vil have det belyst af en uvildig instans, og vi er klar til at gå hele vejen, siger han.

Han mener for eksempel ikke, at radiokanalen har haft nogen ordentlig klagemulighed.

- Det ender jo sådan lidt kafkask med, at de eneste, der kan behandle klagen er Radio- og tv-nævnet selv. Og de har jo så sjovt nok frifundet sig selv, siger Jakob Kvist.

Til kamp for oplysning og opklaring

To advoktfirmaer kommer til at føre sagen på vegne af Radio24syv, nemlig Publicure og Gorrissen Federspiel.

Og efter gedigen mediebevågenhed er der nok at tage fat på, påpeger Jakob Kvist.

Jakob Kvist fortæller, at Radio24syv nu tager det tunge skyts frem og lægger sag an mod Radio- og tv-nævnet. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

- Der er kommet mange ting på bordet, som ikke har haft nogen konsekvens. Der er blevet afdækket en række mærkværdigheder og huller - ting, som normalt ville føre til, at udbuddet skulle gå om, eller at Loud skulle afvises. Men selvom de er kommet frem, er de ikke blevet taget ad notam.

Nu gør Radio24syv endnu et forsøg. Radioen har tidligere haft mulighed for at stille spørgsmål til Radio- og tv-nævnet om afgørelsen af udbuddet, og også Folketingets medieordførere og statsrevisorer har gravet i sagen.

Der er kun godt to uger siden, at Radio24syvs sendetilladelse udløb d. 31. oktober efter otte år i æteren.

Ud over Radio24syv havde også DK4 og Loud - den sammenslutning af teatre, museer og lignende, som vandt i sidste ende - budt på frekvensen.

De tre ansøgere blev vurderet ud fra tre kriterier: kvalitet og realisme i ansøgerens plan for drift af radiokanalen, størrelsen på det økonomiske tilskud og programplaner.

- Vi skal nok lade være med at trætte befolkningen unødigt, hvis det skulle vise sig, at der kommer fornuftige forklaringer på det hele. Men indtil der kommer noget, der minder om det, er vi klar til at kæmpe for en oplysning og en opklaring, siger Jakob Kvist.

Han lægger dog ikke skjul på, at ønske-scenariet er, at Radio24syv kan genopstå.

Flere millioner er sat af til sagen

Det er den private fond Borgerretsfonden, der har gjort det muligt for Radio24syv at lægge sag an mod Radio- og tv-nævnet.

- Vi har besluttet os for at sige ja tak til deres tilbud, og vi er meget taknemlige, for ellers kunne det ikke lade sig gøre, siger Jakob Kvist.

Borgerretsfonden har ikke sat noget loft over, hvor mange penge, de vil bruge på sagen, men har foreløbig sat tre millioner kroner af.

- De har samtidig signaleret, at hvis det bliver nødvendigt at gå yderligere op, så vil de være imødekommende overfor det. De har også kalkuleret med, at den kan ende ved EU-domstolen, siger Jakob Kvist.

DR Nyheder har uden held forsøgt at få en kommentar fra både Radio- og tv-nævnet og kulturministeren.