Rapport: Naboer oplevede ikke mere støj fra F35-fly end fra F16-fly

Testflyvningen gav ikke et retvisende indtryk af støjen, mener naboerne selv.

De nye kampfly får base på Flyvestation Skrydstrup ved Vojens. Og selvom de larmer mere end F16-flyene, opleves det ikke så slemt af naboerne, viser en ny rapport. (Foto: VINCENT JANNINK © Scanpix)

Med tre-fire minutters mellemrum lettede først et F35 og så et F16-fly fra Flyvestation Skrydstrup den 22. maj sidste år.

Så fløj de den samme bane rundt over området med en afstand, så støjen fra det ene havde fortaget sig, før det andet kom.

Og på jorden oplevede naboerne ikke den store forskel.

Det viser en ny rapport, som er udarbejdet af et hollandsk konsulentfirma med speciale i luftfart for Forsvarsministeriet.

Forskerne bag spurgte under flyvningen mere end 150 borgere i nabolaget, om støjen var højere eller mere generende end den, de er vant til fra flyvestationen, hvor Forsvarets F16-fly har base.

Langt de fleste svarede, at larmen fra både F16-flyet og F35-flyet svarede til den, de normalt oplever.

- F35, som kom forbi først, kommer med en anden lyd end normalt ved F16, men ikke noget der chikanerer, lyder kommentaren fra en af de borgere, der deltog i undersøgelsen.

- Det var super professionelt udført, tak for denne mulighed. Jeg kunne godt høre forskel - F35 larmer lidt mere, men det vil ikke genere mig mere end en F16, hvis man kan gå ud fra, at de flyver tilsvarende, kommenterer en anden.

'Rent til grin'

Flyenes rute var tilrettelagt for at skabe et lydbillede, der ligner det, naboerne kan forvente i fremtiden, og de lettede og landede i begge retninger på banen.

Men det var langt fra retvisende, mener nogle naboer.

- De fløj ikke på noget tidspunkt, som vi normalt oplever det. De larmede heller ikke tilnærmelsesvis på samme måde. For mig har denne test været rent til grin, kommenterer én.

Og vedkommende står ikke alene med den oplevelse.

- Vi synes ikke, de larmede, som de plejer at kunne. De var ikke i fuld fart. Slet ikke larm, som det kan være!

De to fly fløj ruten i to omgange af 40 minutter og passerede de samme steder flere gange.

Det samlede resultat fra naboerne i området var, at de oplevede, at F35-flyene larmede en anelse mere, men ikke meget, fastslås det i rapporten.

Figuren fra rapporten viser, hvordan naboerne har beskrevet støjen fra de to fly i forhold til den, de kender i dag, svarende til 0. -- er markant mindre. ++ er markant større.

Million-kompensation

Borgerne i området omkring flyvestationen, som ligger tæt på Vojens, er blevet tilbudt støjkompensation for i alt 250 millioner kroner.

Et bredt politisk flertal støtter op om aftalen, og den bliver der ikke ændret ved, selvom støjgenerne fra de kommende F35-kampfly tilsyneladende ikke bliver så store. Det fastslår Socialdemokratiets forsvarsordfører, Bjarne Laustsen.

- Vi vil simpelthen have, at der er orden i sagerne, og at folk kan føle sig trygge ved at bo ved siden af en lufthavn, siger han.

Han understreger, at beløbet er ti gange større end det, den tidligere borgerlige regering lagde op til, og at regeringen i virkeligheden slet ikke behøvede at give kompensation.

- Og så skal man huske på, at det drejer sig om to fly om dagen, der vil starte og lande på hverdage. Det er altså reelt set kun 10 minutter om dagen, man bliver belastet, siger Bjarne Laustsen.

I det sydjyske er formanden for foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer, Agnes Rosenlund, dog ikke tilfreds.

- De fløj pænt, og de fløj efter reglerne den dag, så oplevelsen var givet anderledes end det, vi kommer til at høre, når flyene kommer til at flyve her rigtigt, siger hun.

Der bor cirka 1.500 mennesker i området, hvor F35-flyene skal flyve til og fra Flyvestation Skrydstrup.