Redningskrans til SAS ikke nok: Luftfarten efterlyser milliardhjælp før politiske forhandlinger

170.000 arbejdspladser er afhængige af, at flyene kommer i luften.

SAS fik mandag tilsagn om milliardhjælp fra den danske og den svenske regering. Men den samlede luftfartsbranche er stadig i knæ. (Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen © Scanpix)

Selv om regeringerne i Sverige og Danmark i går gav tilsagn om milliardstøtte til SAS, så ændrer det ikke ved, at dansk luftfart fortsat er på økonomisk katastrofekurs.

Hos brancheorganisationen Dansk Industri efterlyser man nu en økonomisk redningskrans, som kan holde hånden under de omkring 170.000 arbejdspladser, der er afhængige af, at flyene kommer i luften.

- Dansk luftfart befinder sig i en historisk krise. Vi er katastrofalt ramt af coronakrisens virkninger og eftervirkninger. Det betyder, at vi stort set ikke har fly i luften og ingen passagerer. Og dermed har vi heller ingen indtægter i dansk luftfart, siger branchedirektør i DI Transport, Michael Svane.

I de kommende dage mødes regeringen og Folketingets partier for at forhandle om en såkaldt luftfartspakke med tiltag for at understøtte branchen, der især er hårdt ramt af de danske rejserestriktioner.

Luftfartsindustrien bidrager årligt til dansk økonomi med 30 milliarder kroner. (Foto: Arnd Wiegmann © Scanpix)

Og det haster med at få landet en aftale, lyder det fra en række af organisationerne inden for luftfarten.

Forleden sendte DI Transport sammen med Dansk Luftfart, HK Privat, 3F Transport og Flyvebranchens Personale Union et brev til regeringen, hvor situationen blev ridset op.

Rejserestriktioner og grænselukningen 14. marts sendte aktivitetsniveauet i luftfartsbranchen ned med 90 til 95 procent i forhold til samme tidspunkt i 2019.

Og for hele 2020 peger prognosen på, at man ender på 65 procent nedgang i forhold til sidste år - i bedste fald vil den normale aktivitet først ende tilbage om tre til fire år.

- Vi er som branche ramt af de velkendte rejserestriktioner og grænselukninger. Så det handler om at få folk tilbage i flyverne og få dem i luften. Og det kræver noget økonomi at få genstartet ruterne, siger Michael Svane.

Foreløbig er det kun turister fra Tyskland, Norge og Island, der kan komme ind i Danmark.

Men i dag fortalte statsminister Mette Frederiksen under spørgetimen i Folketinget, at regeringen nu vil opstille kriterier for, hvornår andre landes borgere kan få lov til at rejse ind i Danmark.

Det glæder Michael Svane og Dansk Industri.

- Vi er rigtig glade for, at der er lagt op til en proces, hvor man ikke bare venter til 31. august med at åbne op for alle lande. Det er noget af det, vi har efterlyst.

- Men vi vil også gerne vurdere de flotte og rigtige ord på basis af konkret handling. Men jeg har også en fornemmelse af, at der kommer til at ske noget, siger han.

Behov for milliardhjælp

Luftfartsbranchen peger på hjælp til at få at genstartet både danske, skandinaviske og europæiske flyruter, lyder det fra branchen.

Men der er også behov for at få nedsat nogle af de takster, som flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnene, og som man ønsker, at staten dækker i en periode, indtil driften er normal igen.

Luftfartsbranchen ønsker at blive lettet for nogle af de afgifter, der er forbundet med at lette og lande i de danske lufthavne. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Endelig er der udover de økonomiske hjælpepakker til erhvervslivet også brug for en særlig hjælpepakke til luftfarten, lyder det fra DI Transport og Michael Svane.

Her vurderer man, at behovet for hjælp fra politikerne ligger på et milliardbeløb.

- Vi taler om langt på den anden side af en milliard kroner. Vi har også noteret os, at den svenske regering har givet op til fire milliarder svenske kroner til de svenske lufthavne og den svenske flykontroltjeneste. Så hvis man tager den svenske hjælpepakke ind i betragtningen, så taler vi om et sted mellem to og fire milliarder danske kroner.

København kan miste førerposition

Den danske regering har ligesom i Ungarn, Norge og Finland valgt, at det kun er nogle få udvalgte nabolande, hvor borgerne må rejse frem og tilbage.

Meldingen er, at de nuværende rejsevejledninger gælder frem til 31. august.

Og i luftfartsbranchen frygter man især, at Københavns Lufthavn mister sin position som et knudepunkt for flytrafikken i takt med, at andre lande åbner deres luftrum op.

- Det skyldes, at luftfartsselskaber verden over, som følge af krisen, er i gang med at revurdere deres rutenet, skriver luftfartsbranchens parter i brevet til regeringen.

HK/Privat organiserer ligesom 3F Transport nogle af de medarbejdere i lufthavnene, der håndterer bagage. (Foto: Michael Bothager © Scanpix)

Hos fagforeningen HK/Privat, der har medlemmer beskæftiget i luftfarten, er sektorformand Simon Tøgern glad for, at regeringen nu lægger op til at lempe på rejserestriktionerne.

- Det påskønner vi. Det er glædeligt, at der er kommet gang i processen.

Simon Tøgern er dog fortsat bekymret for, at udviklingen på sigt vil betyde en forringelse af arbejdsvilkårene i luftfarten.

Det kan ske, hvis de store etablerede flyselskaber bliver trængt i baggrunden.

- Vi frygter, at andre aktører vinder mere frem. Selskaber, der ikke er knyttet til nationer og ikke har påtaget sig samfundsansvar ligesom SAS, Air France og Lufthansa. Det kan sætte danske løn- og ansættelsesvilkår under pres.

Simon Tøgern har samtidig en opsang til regeringen.

- Vi er fulde af anerkendelse over for regeringens håndtering af nedlukningen, men nu er det det modsatte, der skal ske. Nu skal der åbnes op. Den offentlige støtte varer ikke ved, og det er mindst ligeså vigtigt, at vi får kunderne tilbage. Men det er desværre svært at få øje på den helt store interesse fra politikerne.

V og K: Vi mangler et overblik

Da regeringen og flere partier forleden blev enige om en stor genopretningspakke med udfasning af de eksisterende hjælpepakker til erhvervslivet og hjælp til af få gang i de økonomiske aktiviteter igen, blev det aftalt at lave en særlig aftale for luftfarten.

Fra flere af Folketingets partier er der meldinger om, at man er klar over, at der behov for en stor håndsrækning til luftfarten.

Venstres erhvervsordfører Torsten Schack siger:

- En del af aftalen om genopretningspakken var jo netop at lave en luftfartsstrategi. Både i forhold til indenrigsflyvning og luftfartens betydning for eksporten. Det har vi bedt om, fordi vi er meget bekymrede for konsekvenserne for luftfarten og de afledte effekter.

Venstres Torsten Schack Pedersen. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

- Vi er klar over, at det kommer til at koste penge. Men nu har vi bedt om at få en strategi. Og så må vi se, hvad det løber op i.

Også Konservatives Mona Juul ser frem til at se, hvad der kommer på forhandlingsbordet.

- Der er ingen tvivl om, at luftfarten er hårdt ramt. Men vi mangler at få et overblik. Pengene skal nok få ben at gå på, men vi skal også passe på, at vi kun smider gode penge efter gode initiativer, siger hun.

Facebook
Twitter