Regeringen får hug for at svigte bekæmpelse af trængsel

En række miljøorganisationer kritiserer regeringen for ikke have gjort nok for at mindske trængslen på vejene.

I 2012 sad bilisterne omkring hovedstaden i kø i tilsammen 9,3 millioner timer, og i 2025 vil det tal være fordoblet til 18,4 millioner timer – svarende til 80.000 spildte timer hver eneste dag – hvis der ikke bliver gjort noget. (Foto: Brian Rasmussen © Scanpix)

For tre år siden lovede statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), at der ville komme en god løsning på trængselsproblemerne i morgen. Men den er aldrig rigtig kommet - trods løfter i regeringsgrundlaget.

Sidste år slog biltrafikken på vejene så alle rekorder. Ifølge tal fra Vejdirektoratet er det særligt motorvejstrafikken, der stiger. En af de mest belastede veje er Motorring 3 ved København, hvor trafikken fra 2010 til 2013 er vokset med op til 40 procent på visse strækninger.

Regeringens manglende vilje til at bekæmpe trængsel på vejene får nu en række miljøorganisationer til at stå frem med hård kritik.

- Vi anerkender, at regeringen med togfonden har tilgodeset udviklingen i den kollektive trafik. Men vi må kritisere regeringen for at vige tilbage for at bruge de virkemidler, der for alvor kan reducere trængslen på vejene, siger Ella Bisschop-Larsen, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening, og fortsætter:

- Det er mangel på ansvar, at politikerne over en kam mister modet, når virkemidlerne skal føres ud i livet. Og det er uforståeligt, at denne regering gør det, eftersom det var et klokkeklart løfte i regeringsgrundlaget at bruge det mest effektive greb, når det gælder grøn omstilling – nemlig grønne afgifter, siger hun.

Millioner af spildte timer

Også Det Økologiske Råd langer ud efter regeringen for fejlagtigt kun at satse på den kollektive transport.

- Hvis man skal begrænse trængslen på vejene, er man nødt til både at begrænse bilisme ved at lægge restriktioner på og samtidig forbedre den kollektive trafik. Regeringen har kun satset på det sidste, så på den måde er det lige efter bogen, at trængslen fortsætter med at stige, siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd Christian Ege.

I 2012 sad bilisterne omkring hovedstaden i kø i tilsammen 9,3 millioner timer, og i 2025 vil det tal være fordoblet til 18,4 millioner timer – svarende til 80.000 timer spildt hver eneste dag – hvis der ikke bliver gjort noget.

Den såkaldte Trængsels-kommission, som regeringen selv nedsatte i 2012, mente, at det er begrænset, hvor mange man kan få til at vælge den kollektive trafik ved at gøre den bedre eller hurtigere.

Skal være dyrere at køre i bil

Hvis man for alvor skal gøre noget, må man også gøre det mindre attraktivt at tage bilen, lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, der selv sad i Trængsels-kommissionen.

- Det afgørende er, at det bliver dyrere at køre i bil. Bliver det ikke dyrere at køre i bil, får du ikke bilisterne over i den kollektive trafik, siger han.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) lovede på et pressemøde, at "der ville komme en god løsning i morgen". (Foto: Erik Refner © Scanpix)

Én af måderne, man kan gøre det dyrere at vælge bilen, er roadpricing - og det var netop en af anbefalingerne fra Trængsels-kommission.

"Trængsels-kommissionen finder, at landsdækkende roadpricing er det redskab, der indeholder det største potentiale i forhold til effektivt at kunne regulere efterspørgslen på biltrafik, og som målrettet kan adressere trængselsudfordringen og styrke fremkommeligheden på vejnettet", står der i kommissionens anbefalinger fra september 2013.

S-ordfører: Der er alternativer

I januar 2014 kom det ligeledes frem, at regeringens Produktivitets-kommission anbefaler indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift.

Alligevel har regeringen ikke gjort noget, og det skyldes nok frygt for at blive straffet af danskerne på valgdagen, mener Harry Lahrmann.

- Man kan ikke lade være med at tænke den tanke, at politikerne er lidt bange for, at befolkningen vil straffe dem på valgdagen, hvis de straffer bilisterne. Men der er spørgsmålet om, det sker. Nogle gange er det sådan, at befolkningen er mere progressive og mindre konservative, end politikerne tror, så måske skulle de udvise lidt mere mod, siger trafikforskeren.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, mener, at udviklingen med trængsel havde været endnu værre, hvis ikke regeringen havde sat ind med en styrkelse af den kollektive trafik.

- Vi har blandt andet investeret i nye letbaner og styrket bussystemet, så der er alternative måder at transportere sig på. Så frem for at spilde sin tid i bilen, kan man tage toget. Men det er klart, at man ikke kan se hele effekten med det samme, siger Rasmus Prehn.

Roadpricing med erfaring

Han afviser, at regeringen har prioriteret forkert ved at styrke den kollektive trafik i stedet for at gøre det dyrere at køre i bil.

- Folk sagde igen og igen, at vi var nødt til at udbygge den kollektive trafik først, så der er alternativer, før vi begynder at gøre det mere besværligt eller dyrere at køre i bil. Og det har vi så lyttet til, og så er det den rækkefølge, vi gør tingene i, siger Rasmus Prehn.

Han er dog med på, at "man godt kunne gøre mere" i forhold til at dæmpe trængslen særligt i Hovedstadsområdet.

- Jeg så da også personligt gerne, at vi fik et roadpricing-system, men der er det med med, at vi skal have en model i Danmark, som vi kan gennemføre, og som virker med det samme. Derfor venter vi på, at andre lande gennemfører noget med en teknologi, der virker, siger Rasmus Prehn, der påpeger, at den stigende økonomiske optimisme også er en af årsagerne til, at bil trafikken er steget de seneste år.

FacebookTwitter