Regeringen vil bygge ladestandere langs motorvejene: 'Der er brug for det. Og det skal være nu'

Organisation mener, at der er behov for dobbelt så mange lynladestationer.

630 nye ladestandere langs motorvejene skal gøre det nemmere for elbilejere at køre langt, mener regeringen. (arkivfoto) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Der skal bruges en halv milliard offentlige kroner på nye ladestandere til elbiler langs motorvejsnettet i Danmark.

Det foreslår regeringen, der med et nyt udspil vil lave 50 nye såkaldte ladeparker, der i alt skal have cirka 630 ladestandere.

- Det skal være lige så let at vælge at køre i den grønne bil, som det i dag er at køre i en konventionel bil, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det betyder selvfølgelig også, at der skal være tilstrækkeligt med ladeinfrastruktur i hele landet. Meget af det vil komme af sig selv, men vi er også nødt til at understøtte det med statslige midler, siger ministeren.

Forslaget er det første udspil fra regeringen til en ny infrastrukturplan, som Folketingets partier snart skal i gang med at forhandle om. Det skal hjælpe med at nå målet om at få en million grønne biler på de danske veje i 2030.

'Løber jeg tør for strøm?'

Ved rastepladsen ved Nyborg på Fyn var der i dag glæde over regeringens forslag blandt de elbilejere, der flokkes om pladsens fire lynladestandere.

Christian Lund fortæller, at der ofte kan vare kø til de hurtige ladestandere. (Foto: Thea Bjørn - DR)

En af dem, udviklingschef Christian Lund, synes, at det vil være rigtig god ide med flere ladestandere. Især langs motorvejene.

- Der er en del lynstandere, men der måtte gerne være nogle flere. Lige her er der godt med plads med fire ladepladser, men der er mange steder, hvor der kun er én plads, og hvor man nogle gange skal holde vente på, at der bliver plads, siger han.

Lauge Larsen og Margit Pedersen er på vej fra Nordsjælland til Mors i deres elbil og lader op i Nyborg. De kunne godt tænke sig et mere fintmasket net af ladestationer. (Foto: Thea Bjørn)

Også Lauge Larsen og Margit Pedersen, der denne søndag er på vej fra Nordsjælland til Mors, var stoppet ind ved Nyborg for at 'tanke' strøm på deres Hyundai.

De vurderer, at flere ladestandere kan være med til at lokke flere danskere over i de batteridrevne biler.

- Jeg tænker, at det er en rigtig god idé, for når man snakker med folk, er det største problem netop det er med: 'Løber jeg tør for strøm? Kommer jeg til at stå et sted ude på landet?', siger Lauge Larsen.

Margit Pedersen fortæller, at overvejelser om ladestationer trods alt stadig fylder i dagligdagen, når man har en elbil.

- Vi skal planlægge det lidt. Vi har sommerhus i Dronningmølle, og der er er ikke nogen stærk ladestander sådan lige tæt på. Så et tættere net - det ville være meget fint, siger Margit Pedersen.

Må ikke være et 'storbyfænomen'

Den præcise placering af de nye ladeparker skal forhandles med Folketingets partier, men det er planen, at de skal placeres, så 99,9 procent af alle lange køreture i elbil vil kunne køres, uden at man skal tage en omvej.

- Det handler om at sikre tilgængelighed til ladeinfrastrukturen, uanset hvor man bor, siger Benny Engelbrecht og tilføjer, at elbiler ikke skal være et "storbyfænomen".

- Vi, der bor i provinsen, skal have mulighed for at køre elektrisk, siger ministeren, der bor i Sønderborg.

Men i hovedstadsområdet oplever elbilejer Jakob Bjerg-Heise et stort udækket behov for flere ladestandere. Han oplever, at han jævnligt må holde i kø for at få opladet sin elbil.

- De tidspunkter, hvor jeg ikke kan oplade på min arbejdsplads eller hjemme, er der for få ladere. Der er folk, der ikke får ladet deres bil. De cirkulerer mellem opladere her i Lyngby. Der er folk, der ikke får opladet og må køre hjem med en halvt opladet bil, fortæller han.

- Der er kommet så meget pres på, at det begynder at blive et problem. Et reelt problem for folk, der har elbil i dag og ønsker at få den opladet, siger han.

Brancheorganisation: En halv milliard kan ikke gøre det

Hos organisationen Dansk Elbil Alliance mener branchechef Lærke Flader også, at det haster med flere standere. Hun kalder regeringens udspil et "godt skridt på vejen".

- Der er brug for, at der kommer tempo på udrulningen af ladeinfrastruktur i Danmark. Nu har jeg selv kørt rundt på motorvejsnettet i påsken. Og jeg kan se, at i sådan nogle højtider, hvor mange færdes på motorvejsnettet, er der ved at være kø ved ladestanderne. Så der er brug for det, og det skal være nu, siger hun.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance mener, at det haster med at få flere lynladestationer. (arkivfoto) (Foto: Dr)

Hun forventer dog ikke, at en halv milliard offentlige kroner vil være nok til at gøre Danmark til et Eldorado for opladning af elbiler.

- De store bilimportører forventer, at 4 ud af 10 danskere vælger elbiler som deres nye bil bare i år. Så jeg tror, vi har rigtig mange elbiler i 2030 – også mange flere, end vi regner med i dag. Der slår den her halve milliard ikke til, siger hun.

Hun mener, at vi i 2030 får brug for dobbelt så mange lyn-ladestandere, som regeringens udspil lægger op til. Derfor må det private marked også være med til at sikre nok ladestandere.

- Så det er en kombination af markedet, staten og kommuner, der skal sikre, at strukturen kommer op i tide, siger Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Regeringens udspil til mulige placeringer af nye ladestandere. (Foto: Transportministeriet)
FacebookTwitter