Regeringen vil skabe ro om bilafgifterne og indføre vejafgifter for lastbiler

Transportsektoren skal reducere sin udledning med en million ton CO2, lyder det i regeringens udspil til en politisk aftale.

Regeringen er klar med en plan, der skal reducere vejsektorens CO2-udledning og samtidig gøre noget ved trængslen på de danske veje. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Med en omlægning af bilafgifterne, grønnere brændstof og vejafgifter for lastbiler, vil regeringen reducere CO2-udledningen med en million ton frem mod 2030.

Det skriver regeringen i en pressemeddelelse i forbindelse med de konkrete forslag til en klima- og transportaftale, som der nu er indkaldt til politiske forhandlinger omkring.

- Regeringens holdning er, at transportsektoren skal være grønnere. Det skal derfor være slut med, at bilafgifterne forhandles fra år til år. Bilejerne og branchen har krav på stabile og trygge vilkår, som de kan stole på mange år frem, lyder det fra skatteminister Morten Bødskov (S) i pressemeddelelsen.

Udspillet skal levere konkrete CO2-reduktioner, som i 2030 skal bidrage til målet om en reduktion af Danmarks samlede udledning af klimagasser med 70 procent i forhold til niveauet i 1990.

Regeringen understreger dog, at udspillet samtidig skal sikre stabile rammevilkår for både de grønne elbiler og konventionelle biler.

Med andre ord skal almindelige danskere fortsat have mulighed for at købe en bil, så deres hverdag kan hænge sammen, lyder det i pressemeddelelsen.

Vejafgifter for lastbiler

Som DR Nyheder skrev tidligere dag, så lægger regeringens udspil op til, at der vil være 500.000 grønne biler på de danske veje i 2030.

Regeringen oplyser nu, at det antal skal stige til over en million grønne biler i 2035.

Det skal ikke mindst ske ved at sikre mere miljøvenligt brændstof i tankene på konventionelle biler og lastbiler.

Samtidig skal der gøres noget ved trængslen på de danske veje og CO2-udslippet fra lastbiler gennem en vejafgift på lastbiler.

- Derfor lægger regeringen op til, at der bliver indført et mere enkelt afgiftssystem, som ud over at sikre flere grønne biler på vejene også sikrer tryghed for bilejerne og bilbranchen de næste mange år, siger skatteminister Morten Bødskov.

Som noget nyt foreslår regeringen også at indføre CO2-differentierede kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler.

Det skal sikre, at lastbilerne i højere grad beskattes i forhold til de skadesomkostninger, de har for samfundet, klimaet og miljøet.

- Det er helt afgørende, at vi får en markant omstilling af både den lette og den tunge transport, hvis vi skal nå den målsætning, som et bredt flertal af Folketinget står bag. Det kræver, at vi tør bruge alle midler, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

Facebook
Twitter