Regeringens dataeksperter vil have en etisk mærkningsordning på nettet

Forbrugerne skal have hjælp af et nyt mærke, virksomhederne skal tage ansvar, og politikerne skal nedsætte et råd, foreslår ekspertgruppe.

De etiske udfordringer, der følger med den teknologiske udvikling, løser vi ikke fra den ene dag til den anden, men vi skal i gang, lyder det fra formanden for regeringens dataetiske ekspertgruppe. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Det digitale spor, vi efterlader på tværs af hjemmesider, apps og andre digitale produkter er i bogstaveligste forstand guld værd - blandt andet for tech-virksomheder.

Men brugen af den slags data truer også vores allesammens privatliv og rejser et spørgsmål om konstant overvågning.

Derfor skal etiske overvejelser og ansvarlig behandling af data have markant mere opmærksomhed, lyder det fra regeringens dataetiske ekspertgruppe, der i dag giver politikerne ni forslag at starte med.

- Det, der er vigtigt lige nu, er, at vi begynder at gøre noget, siger ekspertgruppens formand, Christiane Vejlø, der selv analyserer digitale tendenser i konsulentvirksomheden Elektronista.

Anbefalingerne går blandt andet på en mærkningsordning for digitale produkter, som skal gøre det nemmere for brugerne at navigere mellem dem, der behandler data ansvarligt, og dem, der for eksempel sender dem videre til en tredjepart.

Stor opgave at løfte

- Det handler om, at der skal være en transparens for brugeren, så vi ved, hvad de data, vi afgiver, bliver brugt til, forklarer Christiane Vejlø og uddyber:

- Hvis vi bliver udsat for en reklame på baggrund af noget data, er det vigtigt, at vi som forbrugere ved, hvad det er for noget data, den her profil af os er dannet ud fra, og om den kunne blive misbrugt i en anden sammenhæng.

Og så skal et nyt råd holde øje med den digitale udvikling og de dataetiske udfordringer, der følger med.

- Der er mange ting, der skal håndteres, og vi bliver simpelthen nødt til at have en instans, der sidder og er klar til at løft opgaven, siger Christiane Vejlø.

Minister: Danmark skal sætte en høj standard

Anbefalingerne fra den dataetiske ekspertgruppe rummer udelukkende initiativer i dansk regi.

Men til trods for, at det især er store, internationale virksomheders kritisable omgang med data, der har vakt opsigt – for eksempel Facebook samarbejde med Cambridge Analytica – er der i erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) øjne store perspektiver i anbefalingerne.

- Vi kan sætte en standard i Danmark, og vi kan måske også være med til at præge debatten i resten af Europa. Vi er foran med det her initiativ, og det tror jeg faktisk kan blive en fordel for danske virksomheder, siger han.

Står det til ham, skal en del af anbefalingerne blive til lovgivning, andre skal løftes i samarbejde med erhvervslivet.

- Nu er det op til regeringen – blandt andre mig – at gøre det her konkret og komme i gang med at udbrede en høj standard for dataetik.

Opbakning til at komme i gang

SF’s it-ordfører, Lisbeth Bech Poulsen tager særdeles positivt imod eksperternes råd, men hun mener samtidig, at de går pænt udenom den store udfordring, nemlig hvad ny teknologi kommer til at betyde for vores privatliv, og om vi i højere grad går i retning af et overvågningssamfund.

- Vi kan se, at vores privatliv i den grad bliver invaderet og udfordret. Både af private tech-giganter, men jo også fra stat og kommuner, som gerne vil have mest muligt data om os som borgere, og der synes jeg ikke, at de (eksperterne, red.) tager stilling, siger hun.

Karin Gaardsted, der er Socialdemokratiets ordfører på området, tager sig et enkelt forbehold i forhold til det dataetiske råd, som eksperterne foreslår at nedsætte.

- Det skal ikke være et tilbagelænet et af slagsen. De skal sidde helt ude på kanten af stolen, siger hun og understreger vigtigheden af, at få dataetiske problemstillinger belyst og debatteret blandt hr og fru Danmark.

Til gengæld ligger en mærkningsordning helt i tråd med Socialdemokrateres ønsker.

- Indholdet er ikke særlig konkret, men det er ikke vigtigt lige nu – nu skal vi først og fremmest opnå en politisk enighed om at gå efter et mærke, siger hun.

"Man skal virkelig lægge sig i selen"

Fra Forbrugerrådet advarer seniorjurist Anette Høyrup dog om at tage for let på den opgave.

- Man skal virkelig lægge sig i selen, for at sådan et mærke her kan bruges til noget, siger Anette Høyrup.

Det handler om at sætte barren ekstra højt, forklarer hun:

- Det skal være sådan, at forbrugerne ved, at når virksomheder har det her mærke, så er det, fordi de går endnu længere end det, loven kræver.

Ifølge anbefalingernes afsender, ekspertgruppe-formand Christiane Vejlø, er det netop den kultur, der skal bygges op hos de danske virksomheder, der arbejder med digitale data.

- Det handler om at gøre det rigtige – også selvom der ikke er nogen, der har sagt, at man skal gøre det, at det står i lovgivningen, eller at nogen kigger med over skulderen.

- Vi skal sørge for, at virksomhederne har det her som en del af deres DNA, siger Christiane Vejlø.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter