Regeringsparti til DSB: Sænk billetpriserne med mindst 10 procent

Det er alt for dyrt at køre med DSB, lyder det fra LA, der mener, at det statslige togselskab bør sænke billetpriserne markant.

- Samtidig med at produktet hos DSB er blevet dårligere, er priserne blevet højere. Det er uholdbart, siger Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

DSB bør sænke billetpriserne mærkbart på de togafgange, hvor der i dag er mange tomme sæder. Og det skal ske så eftertrykkeligt, at billetpriserne i gennemsnit falder med mindst 10 procent.

Sådan lyder ønsket fra Liberal Alliance, som dermed lægger pres på det statslige togselskab DSB. Det vil i sidste ende være til gavn for DSB’s egen økonomi, mener Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen.

- Priserne hos DSB er for høje i forhold til produktet. De skal sætte priserne ned med mindst 10 procent i gennemsnit.

- Både af hensyn til passagererne, der skal have billigere billetter, og af hensyn til statens økonomi, fordi vi jo sponsorerer DSB med rigtig mange penge for at holde gang i den kollektive trafik, siger Villum Christensen, som derfor ikke mener, at der er behov for, at staten afsætter penge til at sænke billetpriserne.

Han vil nu rejse ønsket om billigere billetpriser på det næste møde mellem Folketingets transportordførere og DSB.

Billetter er steget mere end andre varer

Meldingen fra regeringspartiet kommer, samtidig med at nye tal viser, at billetpriserne hos DSB er steget markant mere end priserne på andre varer de senere år.

Billetpriserne hos DSB er samlet set steget med i alt 16 procent siden 2009, viser udregninger baseret på talmateriale fra Trafik- og Byggestyrelsen, der hører under Transportministeriet.

Til sammenligning er priserne for andre varer og tjenester ifølge Danmarks Statistik i gennemsnit kun steget cirka 11 procent siden 2009.

Så meget er priserne steget hos DSB

Pris på standard enkeltbillet

København - Odense:

  • 244 kroner i 2010
  • 278 kroner i 2018
  • Stigning på 14 procent.

København - Aarhus:

  • 339 kroner i 2010
  • 388 kroner i 2018
  • Stigning på 14 procent

København - Aalborg:

  • 379 kr. i 2010
  • 438 kroner i 2018
  • Stigning på 16 procent

Kilde: DSB

- Samtidig med at produktet hos DSB er blevet dårligere, er priserne blevet højere. Det er uholdbart på længere sigt, fordi det er med til at jage togpassagererne over i bilerne. Det er DSB nødt til at se i øjnene, siger Villum Christensen.

S og DF presser på

Også Dansk Folkeparti vil have lavere billetpriser hos DSB.

- DSB's billetpriser er alt for høje. Den kollektive trafik i Danmark er voldsomt dyr, og det gør det svært at lokke flere bilister over i den kollektive trafik. Så hvis regeringen vil spille ud med lavere priser, så er vi da positive over for at diskutere det, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.

Han vil nu bede transportministeren om at regne på, hvor meget man kan øge passagerantallet ved at sænke billetprisen med eksempelvis 10 procent i gennemsnit.

- Det skal være en mærkbar prisnedsættelse, hvis man skal flytte nogle passagerer over i den kollektive trafik, siger Kim Christiansen.

Socialdemokratiet vil hilse det ”mere end velkomment”, hvis DSB sænker den gennemsnitlige billetpris.

- Billigere billetter er en god ide. DSB skal være mere attraktive og konkurrencedygtige, end de er i dag. Så det vil vi meget gerne være med til at forhandle om. Men at stå her og love, at man bare kan sætte priserne ned, det tror jeg, at man skal passe rigtig meget på med, siger transportordfører Rasmus Prehn (S).

Minister påpeger problem

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ikke ønsket at stille op til interview eller fortælle, om han er enig i, at DSB bør sætte billetprisen ned med mindst 10 procent. Men i en mail til DR Nyheder signalerer han også, at han mener, DSB's priser er for høje.

- Prisudviklingen viser, at den kollektive trafik har et massivt problem med konkurrenceevnen. Den kollektive trafik har brug for at blive meget mere effektiv. Derfor må vi arbejde målrettet for at gøre jernbanedriften billigere blandt andet gennem udbud og automatisering af togdriften, skriver Ole Birk Olesen og tilføjer:

- Det vil herefter være op til Folketingets partier at tage stilling til, om besparelsen skal bruges på billigere billetter eller til at gøre statens tilskud mindre.

Hans partifælle Villum Christensen peger samtidig på, at der er et "misforhold" mellem pris og kvalitet hos DSB, som ikke bare sender togpassagererne over i bilerne, men også i busserne.

- Fjernbusserne har i øjeblikket en vækst på 25 procent om året, hvilket vel er det bedste bevis for, at prispolitikken hos DSB er uholdbar, siger Villum Christensen, der vil have DSB til at tage ved lære af prisdannelsen hos flyselskaberne, hvor der er meget forskellige priser på forskellige tidspunkter af døgnet og ugen.

- Det gælder jo om at få fyldt togene op på de tidspunkter, hvor de i dag kører med halvtomme vogne. Og det kræver, at man har mere variable priser, som vi især kender det fra lavpris-flyselskaberne. I sidste ende vil det give DSB en bedre økonomi, siger Villum Christensen.

Orange er ikke nok for LA

Han mener ikke, at de såkaldte orangebilletter hos DSB, hvor der er en vis portion nedsatte billetter på udvalgte togafgange, er tilstrækkelige.

- De orange billetter har jo slet ikke slået nok igennem. DSB kører jo meget, meget tit med halvtomme vogne, så det viser jo, at det ikke rækker med orangebilletterne, siger Villum Christensen.

Samtidig ønsker Liberal Alliance, at DSB får større frihed til at drive deres forretning. Eksempelvis skal staten ikke længere diktere, at DSB-togene skal stoppe på de stationer, hvor der i dag i gennemsnit er mindre end én passager, der står på pr. afgang.

Villum Christensen tilføjer, at den dårlige nyhed til togpassagererne er, at de ”med statsgaranti” vil opleve dårligere service og flere forsinkelser de næste seks-syv år, indtil nye el-tog kommer i drift.

- Banestrækningerne vil være en stor byggeplads i samme periode på grund af elektrificering, signaludbygning og skinnerenoveringer, siger han.