Røde partier kritiserer vejning og taljemål i idrætstimerne: Vil have undervisningsbog lavet om

På flere af landets gymnasier lægger undervisningsmateriale op til, at elever vejer sig.

Sundhedsordførere frygter, at stort fokus på vægt og vejning vil føre til stigmatisering og i værste fald spiseforstyrrelse. (Foto: Kim Nielsen)

På 115 af landets gymnasier bruger man i idrætsundervisningen den digitale idrætsbog 'Yubio Idræt C+B'.

I bogen finder man også et træningsforløb, der har til formål at vise eleverne, hvad der sker med konditionen, hvis man giver den gas i otte uger.

Og hvad der sker med vægten.

For at aflæse effekten af forløbet foreslås eleverne nemlig at notere vægt, BMI (en måde at udregne eventuel overvægt via sin højde og vægt, red.) og taljemål.

I undervisningsmaterialet lyder det:

- Vi foreslår, at du måler BMI, fedtprocent og livvidde. Alle tre sundhedsmålinger er væsentlige i beskrivelsen af din almene sundhedstilstand.

Undervisningsmaterialet lægger i første kapitel vægt på, hvordan et usundt forhold til ens krop hænger sammen med en sundhedsmæssig dårlig effekt.

SF og EL: Det stigmatiserer elever

Men undervisningsmateriale bør overhovedet ikke involvere vægt og taljemål. Det mener i hvert fald sundhedsordførere fra SF og Enhedslisten.

- Det giver ingen mening, at man bruger vægt og BMI i sådan noget undervisningsmateriale. Jeg bliver nødt til at holde fast i, at vægt er en individuel ting. Ikke et kollektivt anliggende, som man skal dele i hverken skoler eller på arbejdet.

SF's Kirsten Normann Andersen vil have ændret i undervisningsmaterialet. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

- Det er voldsomt stigmatiserende for elever, der måske i forvejen føler sig forkerte i deres krop, siger Kirsten Normann Andersen, sundhedsordfører i SF.

Også hos Enhedslisten tager man afstand fra undervisning baseret på 'Yubio Idræt C+B'.

- Der, hvor kæden hopper af, er, når man begynder at gøre det op i forhold til taljemål og vægt. Og hvis eleverne så oven i købet kan se hinandens tal, så risikerer vi, at man begynder at skubbe til en udvikling, der kan resultere i spiseforstyrrelser og andet, siger partiets sundhedsordfører, Peder Hvelplund.

Vil have materialet ændret

Både SF og Enhedslisten mener derfor, at man bør ændre 'Yubio Idræt C+B', der ligger til grund for undervisningsforløbet. Samtidig bør man diskutere, hvordan man undgår, at andet undervisningsmateriale lægger op til lignende forløb, mener Kirsten Normann Andersen fra SF.

- Jeg synes, at man skal lave det her materiale om, og det giver anledning til en politisk drøftelse om, hvordan man overhovedet kan slippe afsted med at have undervisningsmateriale, der inkluderer, at unge skal vejes.

Men giver det ikke også mening at lære unge mennesker, at overvægt jo kan hænge sammen med en lang række følgesygdomme og i værste fald en tidlig død?

- Det kan man sagtens lære, uden at man selv skal hoppe på vægten. Jeg er bekymret for, at det her fokus på vægt og normalitet kan få konsekvenser for unge, der måske kommer til at lide af spiseforstyrrelser af den grund, siger Kirsten Normann Andersen.

Også Peder Hvelplund mener, at man bør ændre materialet.

- Jeg synes, at man bør rette i materialet. Når man har en generation, hvor man kan se, der er stor mistrivsel, så skal man være særdeles opmærksom på det undervisningsmateriale, man sender ud, lyder det.

Hos Konservative er man noget mindre krads i sin kritik af materialet.

- Det skal selvfølgelig klart og tydeligt fremgå, at det her er frivilligt, men jeg er ikke voldsomt forarget, siger sundhedsordfører Per Larsen.

Forfatter til omstridt materiale: Man kan bare takke nej

Thomas Skadhede er en af forfatterne til det udskældte materiale, og han er selv idrætsunderviser.

Han mener, at det er blevet fuldstændigt misforstået, hvor meget vægt fylder i hans undervisningsbog.

- I lærebøgerne står der intet sted, at vægt skal indgå. Det er et forslag til at uddybe sundhedsbegrebet for eleverne.

- Det er helt forfejlet, at en lillebitte del af det fysiologiske bliver pustet op til at være det, det hele handler om, siger Thomas Skadhede, der samtidig forklarer, at eleverne ikke behøver at dele deres vægt med andre end læreren.

Han forklarer, at en elev sagtens kan takke nej til at udregne sit eget BMI eller oplyse sit eget taljemål, hvis blot eleven illustrerer, at vedkommende kan teorien bag.

- Der er ingen, der tvinges til at blive vejet.

Men der bliver vel opfordret til det i materialet?

- Nej, der bliver foreslået, at man for eksempel kan gøre de ting her. I bund og grund handler det om, at der er nogle piger, der ikke ønsker, at deres lærer skal vide, hvad de vejer.

- Projektet handler om at måle og forbedre konditionen, og så får man også indblik i nogle sundhedsparametre, hvor BMI er et af dem, og hvor talje-hofte-forhold kan være et af dem. Hvis man har et problematisk forhold til sin egen vægt, så kan det være ubehageligt. Og så lader man bare være med at måle på sin egen vægt – det vigtige er, hvordan man udregner et BMI, siger Thomas Skadhede.

Der er ikke noget, du ville lave om i det her materiale?

- Jeg overvejer, at man, i stedet for at skrive "vi foreslår", skal skrive, "man kan eventuelt måle vægt og talje".

Samtidig giver det 8-ugers træningsforløb rigtig mange elever en hjælpende hånd, de ellers ikke havde fået, siger forfatteren.

- Det er en kæmpe succes, og der er mange, der bruger det som afsæt til en livsstilsændring, fordi de gennem træningsprojektet får hjælp af en kompetent person frem for deres forældre eller en Youtuber.

Gymnasieformand: Pas på med politisk indblanding

Henrik Nevers er formand for Danske Gymnasier, som repræsenterer de gymnasier, der altså underviser efter undervisningsbogen. Her mener man godt, at man kan skabe de rigtige rammer om den vejning, som undervisningsmaterialet ligger op til.

- Det, vi holder på, er, at man i idræt godt skal kunne tale om de her ting og undervise ud fra, at det med kropsvægt betyder noget for ens sundhed.

- Det er klart, at man som elev ikke skal udstilles i undervisningen. Eleverne kan veje sig selv og selv indføre det i et skema. Det er ikke noget, der behøver at blive blæst ud i hele klassen, siger Henrik Nevers.

Han har heller ikke meget til overs for det politiske ønske om at ændre i materialet.

- Jeg synes, at man skal passe på med en politisk indblanding i, hvad man underviser i. Man skal også huske på, at vi har jo vores idrætslærere med inde over, og de vil da særligt efter denne her debat tænke ekstra over, om eleverne er okay med det her, siger Henrik Nevers.

Det mener Peder Hvelplund dog ikke er nok, hvis man vil sikre sig mod unges fokus på vægt og udseende.

- Man er nødt til at sikre, at sådan noget materiale ikke bidrager til stigmatisering, og at der er tilknyttet en ordentlig vejledning.

- Det er altså ikke nok, at der er en lærer tilknyttet.