Røde partier undrer sig over udbud af S-tog: Fuldstændig vanvittigt

Regeringen, DF og Radikale vil sende S-tog i udbud. Ideologi, siger røde partier.

De københavnske S-tog kan være på vej ud af DSB's hænder. En aftale mellem regeringen, DF og de Radikale vil sende nettet i udbud. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Det københavnske S-tognet skal sendes i udbud, så en operatør kan byde ind på at køre strækningen med førerløse tog.

Den aftale ventes præsenteret her til formiddag på Christiansborg mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Det projekt er der ikke opbakning til fra Enhedslisten og Socialdemokratiet, der betegner aftalen som ideologisk.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, undrer sig derimod, da S-togene er den del af DSB-forretningen, der konstant giver overskud og trækker det samlede resultat op.

- Det er en af DSB’s helt store indtægtskilder. Det er fuldstændigt vanvittigt og kan kun være ideologisk begrundet, siger han.

Han fremhæver, at et udbud vil betyde, at der kommer en privat operatør ind på strækningen, der skal tjene penge på at drive S-togsnettet.

De københavnske S-tog havde i 2016 117 millioner rejsende ifølge DSB’s årsrapport. Det er knap 60 procent af DSB’s samlede passagertal.

Det får Enhedslistens transportordfører til at undre sig.

- Hvorfor pille ved noget, som fungerer godt? Det er fuldstændig vanvittigt, siger han.

Socialdemokratiet kritiserer radikale

Også Socialdemokratiet står udenfor den nye aftale. Finansordfører Benny Engelbrecht siger, at partiet har været kritiske over for processen, og at ”det er en forkert vej at gå”.

- Vi synes, at det lyder spændende, at man i en kommende generation kan lave førerløs drift af S-togene. Men der er ikke nogen, der siger, at det partout skal være ved hjælp af en udlicitering.

- Vi er overraskede over, at Radikale Venstre vil være med til at sætte DSB’s fornuftige drift over styr. S-tog er et af de områder, som det giver rigtig god mening at drive for DSB, siger Benny Engelbrecht.

DSB’s halvsårsrapport for 2017 viste et overskud på 224 millioner kroner. Heraf kom de 63 millioner fra driften af S-togsnettet. Halvårsrapporten afslører også, at brugerne af de københavnske pendlere er mere tilfredse med S-togene end DSB’s kunder på de længere strækninger i resten af landet.

Se den første generation af S-tog i videoen herunder: