S: Milliarder til kollektiv trafik nu

Socialdemokraterne foreslår at fremrykke milliard-investeringer i den kollektive trafik, især togdriften, så der kan komme flere i arbejde. Venstre afviser forslaget og siger, at det er urealistisk.

Socialdemokraterne vil flytte flere passagerer fra bil til tog - og samtidig begrænse den stigende arbejdsløshed. (Foto: Tirrigan © Stock exchange)

Stigende arbejdsløshed, osene dieseltog og pendlere i gamle togvogne. Tre problemer, som Socialdemokraterne vil til livs. Partiet er klar med en vækstpakke, som skal give den kollektive trafik en saltvandsindsprøjtning på 4 milliarder kroner.

Målet er, ifølge partiets trafikordfører, at flytte flere passagerer fra bil til tog - og samtidig begrænse den stigende arbejdsløshed.

- Vi ser det som en nødvendighed at få styrket den kollektive trafik, ikke mindst togtrafikken, hvis vi skal leve op til vores klimamål. Derfor er det helt oplagt i en tid med stigende arbejdsløshed at fremrykke nogle investeringer, som vi alligevel skal lave, nemlig i den kollektive trafik, siger Magnus Heunicke til DR Nyheder.

Fokus på arbejdsløsheden

Investeringerne skal bruges på at udbygge flere strækninger, som i dag er enkeltsporede. Ligeledes skal strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg i det sydlige Jylland elektrificeres, så der kan køre flere direkte tog mellem København og Esbjerg.

- Der er tre mål. Her og nu er det arbejdsløsheden, det drejer sig om. På længere sig kan det løse nogle trafikale problemer med køer på vejene. Og på helt lang sigt skal vi løse vores klimaudfordringer. Og det gør man kun ved at styrke den kollektive trafik, siger den socialdemokratiske trafikordfører til DR Nyheder.

En anden hensigt med planen er at give økonomien et løft - ifølge tal fra Arbejdernes Erhvervsråd vil arbejdsløsheden stige med 125.000 personer fra 2008 til 2010.

Ifølge Socialdemokraterne vil fremrykningen af investeringerne betyder knap 5.000 flere i arbejde.

V: Urealistisk

Men Venstre mener, at det er urealistisk at fremrykke investeringer nu.

- Vi har gjort en masse. Det, der er vigtigt nu og her, det er at gennemføre de trafikale investeringer i den takt de bliver færdige og er planlagt. Det er altså svært at iværksætte jernbane-anlægsarbejder med et snuptag, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen til TV Avisen.

Et bredt flertal - samtlige partier undtagen enhedslisten - indgik i januar et trafikforlig, hvor den kollektive trafik blev styrket væsentligt. Det er en del af investeringerne i det forlig på 94 milliarder kroner, som Socialdemokraterne nu vil fremskynde.

Venstre mener dog, at jernbanerne er et dårligt sted at investere. Arbejdet skal planlægges lang tid ud i fremtiden, og der er i forvejen investeret store summer i forbedringer.

- Vi har blandt andet det store signalprojekt til 24 milliarder, der også skal rulles ud i de kommende år. Og det er ret styrende for, i hvilken takt, vi kan gennemføre jernbanearbejder. Og det ser ud, som om Socialdemokraterne ikke har taget højde for det i det her forslag, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Facebook
Twitter