S til Ole Birk: Hvad med havnetunnellen i København og Limfjordsforbindelsen?

En Kattegat-forbindelse er en stærk vision, men andre projekter kan være vigtigere, mener S.

Samsø er kendt for sin natur og besøges ofte af virksomheder, der vil inspireres til at investere i grøn energi. Nu skal en motorvej muligvis bygges hen over øen. (Foto: MORTEN JUHL © Scanpix)

Hvad med københavnernes ønske om en havnetunnel, sydsjællændernes ønske om en motorvej mellem Næstved og Rønnede og nordjydernes ønske om en Limfjordsforbindelse?

Socialdemokratiet kalder Kattegat-forbindelsen en stærk vision, men efterspørger en klarere vurdering af, om det virkelig er her behovet er, eller om pengene kunne bruges bedre i andre infrastrukturprojekter.

- Har regeringen tænkt sig, at en Kattegatforbindelse skal komme før de projekter, for det tror jeg, at mange vil have svært ved at se sig selv i. Vi er nødt til at få det tænkt ind i et helhedsperspektiv i forhold til, hvad vi har af infrastrukturelle udfordringer, siger transportordfører Rasmus Prehn (S).

- Vi tænker, at der kan være nogle af de her projekter, der kan være nødt til at komme før en Kattegat-forbindelse, siger han uden at ville gå nærmere ind i en konkret prioritering af projekterne.

Det vil Venstres folketingsmedlem Preben Bang Henriksen til gengæld gerne. Han afviser at støtte en Kattegat-bro, før der er bygget en ny Limfjordsforbindelse i Nordjylland.

Jernbanen mangler

Socialdemokratiet er også skeptiske over for den manglende jernbane i Kattegat-projektet og frygter, at det vil skabe endnu større problemer med trængsel på de danske veje.

- Laver vi en ren bilbro, vil vi øge bilismen så markant, at det bliver et endnu større problem for den trængsel, vi allerede ser. Vi skal virkelig passe på, at vi ikke drukner i trængselsproblemer i hovedstadsområdet og Østjylland, siger han:

- Derfor må det kunne hænge sammen at lave en kombineret bil- og jernbanebro, og også lave den brugerfinansieret. Det er vi lykkedes med ved Storebælt, så hvorfor ikke igen, spørger Rasmus Prehn.

Han afviser dog, at det er et ultimativt krav fra Socialdemokratiet, at en jernbaneforbindelse skal være en del af Kattegat-projektet.

- Vi er altid konstruktive og pragmatiske. Og vi synes, at det er en stærk vision at få en Kattegatforbindelse, men det er vigtigt at undersøge nærmere, om der ikke kan være en jernbaneforbindelse, siger Rasmus Prehn.

- Det bliver dyrere for samfundet i første omgang, men spørgsmålet er, om det ikke er billigere på sigt at få det her løst i samme hug. Vi risikerer at stå og ærgre os grundigt over, at vi ikke fik jernbanen med, siger han.

Samsø er også kendt for sin grønne profil og skønne natur. Hvad tænker du om, at der skal pløje en motorvej igennem her?

- Samsø er en unik naturperle, og derfor skal forbindelsen laves i respekt for Samsø og naturen. Vi har heldigvis ny teknologi, så forbindelsen kan graves ned, så den dækkes af natur igen. Så man ikke skænder naturen i nævneværdigt omfang. Det bringer vi med ind i forhandlingerne, siger Rasmus Prehn.

Facebook
Twitter