Se Danmarkskortet: Kommuner betaler millioner for at lægge vej til Tour de France

Det koster 88 millioner kroner at få cykelløbet til Danmark.

De første tre etaper af Tour de France 2021 køres i Danmark. Staten, regioner og kommuner har tilsammen betalt løbsarrangøren 88 millioner kroner.

Både regeringen, regioner og kommuner spytter millioner af kroner i de tre første etaper af Tour de France, der i sommeren 2021 vil blive kørt i Danmark.

Staten betaler 17 millioner kroner til den franske løbsarrangør, kommunerne på ruten betaler tilsammen 55 millioner kroner og i alt 15 millioner kroner kommer fra regionerne. Derudover forventer arrangørerne at hente én million kroner ved sponsorindtægter og andre bidrag.

Det viser en oversigt fra Erhvervsministeriet.

De i alt 88 millioner kroner er blandt andet regningen til at få lov til at lægge landeveje til "Grand Départ" af Tour de France, men skal også bruges til markedsføring og til udgifter til det danske sekretariat, der stå for afviklingen.

Derudover kommer der også em række andre udgifter ude i de enkelte kommuner, så beløbet ventes at komme op i et stykke over 100 millioner kroner.

Nyborg, hvor den anden etape skal slutte, har eksempelvis afsat fem millioner kroner til "supplerende udgifter" udover de 10 millioner kroner, som den østfynske by betaler til selve touren.

Flere af de øvrige kommuner forventer også at skulle bruge i omegnen af fem millioner kroner udover regningen til løbarrangøren, oplyser de til DR.

Se herunder de enkelte kommuner og regioners udgifter til Tour de France - fraregnet eventuelle supplerede udgifter:

Artiklen fortsætter under grafikken

Minister: Millionerne vil blive tjent ind rigtig mange gange

Det er et "fund for de penge", mener erhvervsminister Rasmus Jarlov (K):

- Der kommer til at flyve helikoptere, der viser live-billeder af det danske landskab. Vi mener, de penge vil blive tjent ind rigtig mange gange. Det viser erfaringerne også fra de andre byer, der har haft en Grand Départ før. Der har været et kæmpe overskud, siger ministeren under præsentationen på Københavns Rådhus.

- Der vil være turister, der kommer til undervejs, og der vil være en meget stor varig reklameværdi for Danmark. Så det er ubetaleligt, at vi får den eksponering, tilføjer Rasmus Jarlov.

Den seneste Grand Départ (Tour-start), der blev afholdt uden for Frankrig, var i Düsseldorf i 2017, og her lød de økonomiske gevinster på cirka 478 millioner kroner, viser en rapport fra Deloitte. Reklameværdien for den tyske by er anslået til cirka 3,3 milliarder kroner.

Facebook
Twitter