SF vil give den offentlige transport en overhaling til 50 milliarder

Den kollektive trafik skal have et løft, så der i hele landet er et godt alternativ til bilen, mener SF.

SF vil investere omkring 50 milliarder kroner i den kollektive trafik frem mod 2030. (Arkivfoto) (Foto: Henning Bagger /Scanpix © Ritzau Scanpix)

Opdateret 3/3 klokken 17.30 med citater fra trafikforsker, Niels Melchior.

Flere og hurtigere tog mellem de største byer, bedre S-tog, flere letbaner samt mere plads til busser og cyklister i byerne.

Sådan lyder det i et udspil fra SF for den kollektive trafik. Partiet vil investere 50 milliarder kroner frem mod 2030.

Udspillet skal sikre, at flere vælger tog, bus eller cykel, og at færre tager bilen.

Målet er, at 95 procent af al offentlig transport skal være CO2-neutral i 2030, og det skal ske ved at omlægge busser til el og ved at gennemføre elektrificeringen af jernbanerne.

Pia Olsen Dyhr satser på, at mange af partierne fra rød blok vil være med på deres trafikplan. (Foto: Philip Davali © Philip Davali)

Et centralt element i planen er, at timemodellen bliver til virkelighed, så det maksimalt tager en time i tog mellem byerne Aalborg, Aarhus, Odense, Esbjerg og København.

Biltrafikken skal ikke prioriteres

De steder, hvor der ikke er tog, skal bustrafikken opgraderes, mener SF.

- Vi har i rigtig mange år oplevet, at der bliver sparet på busserne, fordi regioner og busser mangler penge, så de skal have en saltvandsindsprøjtning, siger partiformand Pia Olsen Dyhr.

Til gengæld vil SF ikke prioritere biltrafikken. Det skal koste penge at køre i de største byer i myldretiden, og bilisterne skal som udgangspunkt ikke forvente nye motorveje eller store udbygninger af de eksisterende.

- Nogle af de steder, hvor der er meget trængsel, skal det koste noget at køre på de travle tidspunkter.

- De penge skal bruges til at investere i kollektiv trafik, så der er et reelt alternativ til at tage bilen, siger Pia Olsen Dyhr.

Mangler penge til drift

Men det er ikke trængselsafgifter alene, der skal finansiere SF's trafikvisioner.

Det skal derimod midler fra forskellige puljer og fonde samt offentlige investeringer. Men SF's trafikmodel har alligevel et svagt punkt.

Det vurderer Niels Melchior, som er lektor og trafikforsker på Aalborg Universitet.

- Man påfører både jernbanerne, kommunerne og regionerne nogle udgifter på den her måde, siger han.

SF's 50 millarder rækker nemlig kun til etableringen af de nye tiltag, ikke til den videre drift. Og netop driften kan blive dyr, hvis der både skal sættes flere busser og toge ind og etableres letbanedrift.

- Der er mig bekendt ingen eksempler på, at øget drift i den kollektive trafik giver overskud. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, konstaterer Niels Melchior.

SF's transportudspil

  • Der skal frem mod 2030 investeres 50 milliarder kroner.

  • Timemodellen for tog gennemføres, så der kun er en time mellem i København, Odense, Aarhus og Aalborg samt mellem Odense og Esbjerg.

  • Flere og hurtigere lyntog mellem de store byer.

  • Bedre regional togtrafik.

  • Bedre og flere S-tog: S-togsnettet skal optimeres, og der skal være S-tog til Helsingør.

  • Letbaner ved København, Odense og Aarhus skal udbygges.

  • Godstog skal aflaste motorvejene. Mere gods skal transporteres på jernbanenettet.

  • Der skal være flere busbaner, bedre stoppesteder og etablering af "forlommer" til busser ved lyssignaler.

  • Flere cykelstier og ruter i de danske byer og langs landeveje.

Kilde: SF

/DR Nyheder/

Facebook
Twitter