Skat om 900 manglende millioner: Det er ikke rart

Indtil Skats nye system for at inddrive gæld fungerer optimalt, bruger man andre metoder for at undgå en gentagelse af fejlen, oplyser Skat.

Direktør for inddrivelse i Skat, Jens Sørensen, kan ikke garantere, at fejlen ikke sker igen.

Det er uacceptabelt.

Sådan lyder det fra Skats ansvarlige direktør, efter Skat må droppe at inddrive gæld for 902 millioner kroner, fordi Skat ikke nåede at reagere, inden sagerne faldt for forældelsesfristen.

- Det er da klart, at det ikke er rart, når der er krav, der forældes, som ikke burde være forældet, og det er ikke acceptabelt, siger Jens Sørensen, direktør for Skats inddrivelse, til DR Nyheder.

Gældspuklen har vokset sig større og større, siden Skat overtog inddrivelsen af skatteydernes gæld til det offentlige i 2005. Og det fik tilbage i november Rigsrevisionen til at kritisere Skats håndtering af gældsinddrivelsen. Det skriver Jyllands-Posten.

Manglende opmærksomhed

Jens Sørensen forklarer, at fejlen skyldes, at Skat ikke har fået et nyt inddrivningssystem til at fungere optimalt.

- Og så skyldes det, at vi i en periode ikke har haft opmærksomhed nok på at håndtere sagerne manuelt, siger Jens Sørensen.

Ingen garantier

Direktøren kan ikke fuldt ud garantere, at fejlen ikke sker igen.

- Men det er klart, at når vi har et nyt inddrivningssystem, så foregår en række af de her opgaver helt automatisk Derved er vi ude over at håndtere det manuelt.

- Indtil systemet kommer til at virke optimalt, har vi iværksat en række manuelle processer, der skal være med til at forhindre, at noget lignende sker, siger Jens Sørensen.

Skatteminister Morten Østergaard (R) er indkaldt til samråd i sagen tirsdag kl. 16.30.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk