Skatteminister: Jeg har ikke en milliard til bedre vilkår for elbiler

I de første fire uger af 2017 er der blevet solgt fem elbiler - og ingen af dem var til privatbilister. Skatteministeren vil nu drøfte forudsætningerne for elbil-aftale.

Der kører alt for få solgte elbiler ud af landets autohuse. Det mener S og R og siger nu, at forudsætningerne for aftalen om at trinvis normalisere regeringsafgiften på elbiler har ændret sig markant. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2016) (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) vil nu drøfte aftalen om normaliseringen af registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler - og forudsætningerne for selve aftalen - med aftalepartierne bag.

- Der blev jo ikke solgt så mange elbiler sidste år, som man håbede i Skatteministeriet - og som var en forudsætning for den aftale, vi indgik. Og derfor drøfter vi, om vi skal gøre noget anderledes. Men jeg vil godt understrege, at jeg ikke har en milliard til at forbedre vilkårene for elbiler, siger Karsten Lauritzen (V).

I årets første måned er der blevet solgt fem elbiler - og ingen af dem var til privatbilister. I samme måned sidste år var tallet 68.

I efteråret 2015 indgik den daværende Venstre-regering en aftale om at normalisere registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler.

Over en periode på fem år skulle afgiften trinvis stige til det samme niveau som andre biler. I 2016 betød det, at afgiften på el- og brændselscellebiler udgjorde 20 procent af registreringsafgiften og pr. 1. januar 2017 steg afgiften til 40 procent.

I aftalen opererede man med et forventet salg på 1.800 el- og brændselscellebiler i 2016 stigende til 8.300 køretøjer i 2020 - når afgiften var fuldt indfaset.

R og S vil ændre aftale

Men kigger man på salgstallene for 2016, viser de, at forventninger ikke levede op til realiteterne. I alt blev der solgt omkring 1.300 elbiler i hele 2016. Og lagt sammen med årets første salgstal, mener både Radikale Venstre og Socialdemokratiet, at forudsætningerne for aftalen har ændret sig og vil derfor drøfte aftalen igen.

Derfor er partierne bag aftalen kaldt til møde i Skatteministeriet senere i dag - og Socialdemokraterne og Radikale Venstre møder op med et helt konkret krav, slår Martin Lidegaard (R) fast:

- Hvis ikke der snart sker noget rimelig dramatisk, som virkelig kan kickstarte elbil-markedet, så kommer De Radikale til at trække sig fra det her forlig.

Martin Lidegaard så gerne, at man helt fjernede registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler igen, men åbner også for, at man stimulere markedet for el-biler med andet end blot lavere registreringsafgift

Karsten Lauritzen mener dog, at det endnu er for tidligt at konkludere på de lave salgstal for 2017:

- Nu er vi kun gået ind i Februar måned. Vi skal se på tallet over en længere periode. Og årsagen til, at der ikke blev solgt ret mange i januar, det kunne jo være de politikere, der går og snakker om, at nu skal vilkårene forbedres. Og så er der jo ingen, der vil købe lige nu, siger han.

FacebookTwitter