Skatteminister om mere CO2: Vi fører ikke miljøpolitik gennem bilbeskatningen

Efterårets bilaftale havde til hensigt at sikre billigere biler – ikke at løse klimaproblemerne, siger skatteministeren.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) mener ikke, at det er i aftaler om bilafgifter, at man skal fokusere på at nedbringe CO2-udledningen fra nye biler. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Der udledes mere CO2 end tidligere fra nye biler solgt efter sænkelsen af registreringsafgiften i efteråret, men det bekymrer ikke regeringen og skatteminister Karsten Lauritzen (V) synderligt.

Hele øvelsen med at sænke registreringsafgiften handlede om, at det skulle blive billigere at købe større og mere sikre biler – ikke om at tage vare på miljøet.

Sådan lyder det fra skatteministeren, efter at tal fra Danmarks Statistik har vist, at nye biler solgt efter afgiftsændringerne udleder to-tre procent mere CO2 i forhold til før aftalen.

- Formålet med at sænke registreringsafgiften var at gøre bilerne billigere og sørge for, at danskerne kunne købe nogle større, mere sikre og miljørigtige biler, siger skatteminister Karsten Lauritzen.

- Men konsekvensen er, at der kommer flere biler på gaden, og det kan jo føre til mere udledning af CO2, siger han.

Minister: For tidligt at drage konklusion

Skatteministeren mener desuden, at det er for tidligt at gøre regnestykket endegyldigt op i forhold til CO2-udledningen fra nye biler solgt efter afgiftsændringerne.

Det skyldes, at der er længere leveringstid på eksempelvis grønne hybridbiler, som derfor ikke tæller med i statistikken endnu. Danmarks Statistik vurderer dog, at der vil gå en del år, før tendensen ændrer sig.

- De meget miljøvenlige og CO2-reducerende biler, der bliver solgt, er der lang produktionstid på, så de er ikke kommet ind i statistikken endnu. Så vi har ikke et rigtigt billede til at drage en konklusion, siger Karsten Lauritzen.

I aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti står der, at afgiftsændringerne vil ”tilskynde til at vælge mere energieffektive biler”.

Hvordan hænger det sammen med, at nye biler udleder mere CO2 end før?

- Det hænger fint sammen. De biler, der bliver solgt, er mere miljørigtige, og der bliver så solgt flere biler som følge af, at de er blevet billigere, siger Karsten Lauritzen.

- Det er grundlæggende godt. Flere danskere har råd til at have deres egen bil. Det fører så til forurening, og det skal vi selvfølgelig håndtere. Men det håndterer vi ikke ved at sætte bilbeskatningen op. Det håndterer vi ved at få mere vedvarende grøn energi, siger han.

S: Det går den gale vej

Hos Socialdemokratiet mener skatteordfører Jesper Petersen på baggrund af tallene fra Danmarks Statistik, at ”det går absolut den gale vej”.

- Det skulle i virkeligheden gerne gå den anden vej, og transport er jo et af de områder, hvor vi virkelig har brug for at gøre noget for at få nedbragt CO2-udslippet, hvis vi skal blive ved med at være en stærk grøn nation, siger Jesper Petersen.

Han mener, at regeringen og Dansk Folkeparti har nedtonet de klimamæssige effekter af efterårets aftale.

Derfor vil den socialdemokratiske skatteordfører nu bede skatteministeren om at se på effekterne af sænkelsen af registreringsafgiften på ny.

- Regeringen skal genberegne den seneste omlægning af bilafgifterne, så vi får et ærligt svar på, om det var rigtigt, da de sagde, at det ikke ville betyde et større CO2-udslip, siger Jesper Petersen.

CO2-afgifter kan være løsning på "den lange bane"

Det gør Karsten Lauritzen gerne, men han mener, at det giver mest mening at vente op til et års tid med at analysere bilaftalens miljømæssige konsekvenser.

- Hvis Folketinget spørger mig om noget, så vil jeg naturligvis gøre det. Jeg tror på, at man skal træffe politiske beslutninger på et oplyst grundlag, og hvis man opdaterer tallene nu, så får man ikke det rigtige billede, siger Karsten Lauritzen.

- Alene fordi vi ved, at bilimportørerne fortæller os, at mange af de miljørigtige hybridbiler bliver solgt og langet over disken. Men de kan ikke indregistreres før om mange måneder. Så man bliver nødt til at vente lidt, hvis man vil have et resultat, man kan bruge til noget, siger han.

Bilbranchen foreslår at ændre bilafgifterne, så man i højere grad ser på CO2-udledning frem for prisen på en bil. Hvad mener du om det?

- På den lange bane kan det selvfølgelig være en løsning. Men det er svært teknisk at skrue en ny afgift sammen. I Norge, hvor man har en teknisk afgift, har der været masser af sager med svindel, forkert betaling af registreringsafgift, ulovlig tuning af nogle af de her biler.

- Så der er en masse ting. På papiret er det en god ide, men ude i virkeligheden er det ret svært at få igennem. Jeg vil gerne føre skattepolitik, der kan lade sig gøre, siger Karsten Lauritzen.

Facebook
Twitter