Skatteminister vil sikre de billige elbiler og fjerne millionrabatter på de dyre

Regeringens forslag til en transportaftale gør op med 'skævt' afgiftssystem.

Det skal fremover være lige så billigt som i dag at købe elbil-udgaven af de mest solgte bilmodeller i Danmark, mens det skal være slut med store afgiftsrabatter på de dyre luksus-elbiler.

Det er ifølge skatteminister Morten Bødskov (S) grundstenen i den afgiftsmodel, regeringen præsenterer for Folketingets partier her til aften i forbindelse med klimaforhandlinger på transportområdet.

- Hvis vi vil fremme grønne biler blandt danskerne, som vi er flest, så skal vi have ændret på det her, og det kommer vi også til at kigge på, siger han til DR Nyheder.

Regeringen lægger med sit udspil til forhandlingerne op til at øge mængden af grønne biler - el- og hybridbiler - på de danske veje fra 45.000 i dag til 500.000 i 2030.

Det antal skal igen stige til en million grønne biler i 2035.

- Det vil vi gøre ved, at vi for de mindre elbiler, der svarer til de benzin- og dieselbiler, som danskerne køber flest af, der vil vi fastholde et lavt afgiftniveau.

Slut med millionrabat på Porsche og Tesla

De mindre elbiler omfatter for eksempel Volkswagen e-up!, Renault Zoe og Volkswagen e-Golf, hvor afgiftsrabatten af nyprisen i dag ligger på mellem 17.000 og 18.000 kroner.

Volkswagen e-Golf (Foto: MATTHIAS RIETSCHEL © Scanpix)

Omvendt afslører skatteministeren, at de store rabatter på de dyreste elbiler synger på sidste vers, hvis det ender med at blive sådan, som regeringen foreslår.

Det er for eksempel elbiler som Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Audi E-tron og Porsche Taycan, der i dag kan købes med rabatter på mellem 700.000 og 1,3 millioner kroner.

Tesla Model X (Foto: STEPHEN LAM © Scanpix)

- Vi vil fremlægge den konkrete model for partierne her til aften, men jeg tør godt afsløre, at man ikke kommer til at få de rabatter, man har fået hidtil.

- Det har været et skævt system, som grundlæggende har betydet, at de her biler er blevet solgt i hovedstaden og omegnen og meget få andre steder i Danmark. Der er bestemte grupper, der har fået meget store rabatter på den ordning, vi har haft. Og det duer ikke, siger han.

Mindre ændringer for benzin- og dieselbiler

Den forrige regering bestående af Venstre, Liberal Alliance og Konservative indgik i 2017 en aftale om at sænke bilafgifterne.

Aftalen betød blandt andet, at det blev billigere at købe en række af de større benzin- og dieselbiler.

Den nuværende S-regering lægger med sit udspil nu op til, at det bliver en smule dyrere at købe biler med forbrændingsmotorer.

Regeringens forslag til en transportaftale skal finansieres af vejafgifter på den tunge lastvognstrafik og højere afgifter på benzin- og dieselbiler. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

- Registeringsafgiften på indkøbsprisen for de biler, vi har flest af, vil få nyprisen til at stige i omegnen af en procent. For de dyre biler vil nyprisen stige omkring tre til fire procent, lyder det fra skatteminister Morten Bødskov.

Samtidig vil regeringen indføre et såkaldt iblandingskrav til det brændstof, bilerne kører på, som skal gavne klimaet, men som gør det dyrere for bilejerne at tanke op.

- For almindelige familiebiler med et almindeligt dagligt kørselforbrug vil iblandlingskravet for benzin koste ejeren i omegenen af 60 kroner om året.

- For dieselbiler er det lidt dyrere, men der taler vi om 300 kroner om året, siger Morten Bødskov.

Facebook
Twitter