Skolelederne: Vi har ikke brug for den slags provokation i folkeskolen

Formanden for Skolelederne sammenligner Muhammed-tegninger i skolebøger med mobning.

Skolelederne mener ikke, Muhammedtegningerne skal gøres obligatoriske i undervisningen. (Foto: Stine Larsen © Scanpix)

Der er absolut ingen grund til at trykke Muhammed-tegningerne i skolebøger. Det mener formanden for Skolelederforeningen Claus Hjortdal. Han er enig i, at der skal undervises i Muhammedkrisen.

- Men at lave provokationen, der hedder, at nu skal vi vise, at vi tør vise den tegning i nogle undervisningsmaterialer, det har vi ikke brug for i folkeskolen, siger han til DR Nyheder.

Meldingen kommer efter, at den konservative politiske ordfører Mai Mercado i dag forlanger, at Muhammed-tegningerne fra 2005 bliver en ufravigelig del af pensum. Det samme mener Dansk Folkeparti og Religionslærerforeningen.

Sammenligner med porno

Religionslærerne opfordrer også til, at tegningerne snart trykkes i en undervisningsbog. Men begge forslag er helt unødvendige, mener Claus Hjortdal.

- Man kan sagtens fortælle om det uden at vise billederne, siger han til DR Nyheder.

Og han bakkes op af organisationen Forældre og Skole samt af formanden for Danmarks Lærerforning, Anders Bondo Christensen.

- Jeg kunne aldrig finde på at vise en pornofilm for mine elever. Men derfor kan jeg selvfølgelig godt undervise dem om porno, og som sådan kan man også godt undervise om Muhammedkrisen uden at vise tegningerne, siger Anders Bondo Christensen til DR Nyheder.

I folkeskolen er man kammerater

De konservatives politiske ordfører, Mai Mercado, mener ikke, det er et problem at bruge Muhammed-tegningerne, og understreger, at lærerne har ret til at gøre, hvad de har lyst til i kraft af den såkaldte metodefrihed.

Men da behøver man netop ikke trykke billederne i alle undervisningsbøgerne, mener Claus Hjortdal.

Han mener, at det mere handler om signalet ved at vise dem. Og det signal går ikke hånd i hånd med folkeskolens værdier.

- I folkeskolen arbejder vi med, at man skal være gode ved hinanden. Man er kammerater, forklarer han over for DR Nyheder.

- Hvis man ved, at der er nogen, der bliver såret af, at vi viser nogle tegninger, så modarbejder det de principper, vi arbejder med, når vi arbejder med mobning.

Facebook
Twitter