Statsrevisorer til Løkkes hold: Vi er sat i verden for at holde øje med jer

Regeringens kritik af Rigsrevisionen er helt uforståelig, siger statsrevisorerne.

Statsrevisorer er dem, som af og til udtrykker kritik af et ministeriums håndtering af en sag herunder forvaltning af pengene. Her ses formand Peder Larsen (SF) med statsrevisor Henrik Thorup (DF). (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Blander statens vagthund, Rigsrevisionen, sig for meget i ministrenes politiske arbejde og bevæger sig mere og mere ind på den politiske banehalvdel?

Vælgerne kan kun have tillid til det politiske, administrative system, når der er en uafhængig instans, der bedømmer det. Og det er Rigsrevisionen og statsrevisorerne sat i verden til

Statsrevisor Peder Larsen (SF)

Ja, mener regeringen.

Nej, mener statsrevisorerne.

Statsrevisorerne er Rigsrevisionens tætteste partner i systemet og dem, der udtaler kritik af for eksempel en minister efter at have gennemgået en af Rigsrevisionens undersøgelser.

Statsrevisorerne kommer fra de politiske partier. Revisorernes formand, Peder Larsen (SF), afviser regeringens kritik, der er fremført af forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) i dagens Politiken.

- Vælgerne kan kun have tillid til det politiske, administrative system, når der er en uafhængig instans, der bedømmer det. Og det er Rigsrevisionen og statsrevisorerne sat i verden til, siger Peder Larsen.

Rigsrevisonen svarer igen

Rigsrevisionen har ikke ønsket at stille op til interview.

I et skriftligt svar til DR Nyheder udtaler rigsrevisor Lone Strøm.

- Jeg er helt med på og respekterer til fulde, at der skal være et politisk rum, hvor revisionen ikke har adgang. Men når først en minister har taget en beslutning, som har økonomiske konsekvenser, er det Rigsrevisionens opgave at revidere disse dispositioner på vegne af Folketinget.

- Ligesom vi kritiserer andre, skal vi også kunne tåle at vores arbejde bliver kritiseret. Jeg havde syntes, at det var bedre, hvis dialogen blev taget ansigt-til-ansigt sammen med Statsrevisorernes formand Peder Larsen

Vores arbejdsrum er for småt

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) siger til DR Nyheder, at Rigsrevisionen i de senere år har gjort det politiske råderum mere og mere snævert ved også at undersøge arbejdsgange og processer.

- De prøver hele tiden at udvide deres arbejde til også at skulle afgøre, om noget politik er fornuftig, siger ministeren.

Men det synspunkt giver Peder Larsen ikke meget for.

- Jeg har slet ikke nogen forståelse for den kritik. Vi benægter ikke, at der skal være et politisk rum, men det er ikke meningen, at det skal udvides mere og mere, som regeringen lægger op til, siger han til DR Nyheder.

Han opfatter regeringens kritik som et udtryk for, at regeringen vil begrænse den kritiske revision.

- Og det kan jeg kun beklage, siger han.

Først på banen når politikken er vedtaget

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen mener, at Rigsrevisionens rolle skal forstås i en meget mere klassisk forstand.

For regeringen handler det ikke om, at der ikke skal være nogen kritisk revision.

Men regeringen vil have lov til at arbejde for sin politik, uden at Rigsrevisionen blander sig, før en lov eksempelvis er vedtaget, siger han.

- Vi har for eksempel en politik om, at vi gerne vil udflytte arbejdspladser. Der prøver Rigsrevisionen at sige, om det nu er en fornuftig politik. Om det er økonomisk fornuftigt. Der overskrider de en grænse, mener Claus Hjort Frederiksen.

- Vi har en politik, og nogle gange forfølger vi den, hvad enten det koster penge eller ikke koster penge, siger forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V). (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Politik koster penge

Hvis det kun er Rigsrevisionens politik, der kan gennemføres, kan regeringen ikke få sin politik igennem siger han og tilføjer:

- Vi har en politik, og nogle gange forfølger vi den, hvad enten det koster penge eller ikke koster penge.

- Efter Rigsrevisionens opfattelse skal vi dokumentere, at det kan betale sig. Men spørgsmålet er, hvad det vil sige. Det koster jo nogle penge at flytte. Det er formentlig ikke økonomisk fornuftigt for København, men det kan jo godt være økonomisk fornuftigt for Sønderborg at give dem noget udvikling.

Ifølge Claus Hjort Frederiksen skal Rigsrevisionen kun undersøge, om regeringens politik bliver udført efter gældende love og regler, og om regeringen bruger pengene efter reglerne i det offentlige.

Vi har for eksempel en politik om, at vi gerne vil udflytte arbejdspladser. Der prøver Rigsrevisionen at sige, om det nu er en fornuftig politik. Om det er økonomisk fornuftigt. Der overskrider de en grænse

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V)

Mangler evner om kampfly

Som et andet eksempel nævner han, at Rigsrevisionen har kritiseret, at Danmarks nye F-35 kampfly kan mindre end lovet.

Men det har revisionen ikke kompetencerne til at vurdere, mener Claus Hjort Frederiksen.

Selvom Peder Larsen ikke har den opfattelse, at Rigsrevisionen overtræder dens beføjelser, vil han gerne drøfte arbejdsgangen med politikerne.

- Vi agter både hos statsrevisorerne og hos Rigsrevisionen at kigge på kritikken, men udgangspunktet er, at vi mener, der ikke er noget at komme efter, siger han.

Hvem er Rigsrevisionen?

  • Rigsrevisionen er statens vagthund. Her arbejder økonomer og jurister bl.a., som har til opgave at undersøge, om den danske stat bliver forvaltet så effektivt og så økonomisk hensigtsmæssigt som muligt.
  • Rigsrevisionen er uvildig og uafhængig, og den har adgang til alle statens dokumenter.
  • Når Rigsrevisionen undersøger sager, ender de med at udgive en beretning, hvori de kan vælge at udtrykke kritik i forskellige grader.
  • Rigsrevisionen tager selv initiativ til omkring to tredjedele af sagerne, man undersøger. Resten sker på anmodning fra statsrevisorerne, som er seks politikere udpeget af Folketingets partier.
  • Det er statsrevisorerne, der altid tager stilling til Rigsrevisionens beretninger og beslutter, om beretningens konklusioner skal have konsekvenser. Statsrevisorerne beslutter også, om der skal udtales kritik af fx en ministers håndtering af en sag.