Støjberg sender brev til Italien: Selvfølgelig skal de tage imod Mærsk-migranter

Udlændinge- og integrationsministeren kontakter Italien med et krav om, at de tager imod de 113 migranter.

Inger Støjberg skal kontakte sin italienske kollega for at få afsat de 113 migranter om bord på et Mærsk-skib. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

”Ikke rimeligt” og ”uholdbart”.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) er ikke imponeret over de italienske myndigheders ageren i sagen om de 113 migranter, der er strandet på containerskibet Alexander Maersk.

Statsministeren har bedt hende tage kontakt til de genstridige sydeuropæere for at få styr på situationen.

Hun vil derfor i morgen sende et brev til landets vicepremierminister, Matteo Salvini, hvor hun beder ham om at åbne en havn for det danske skib.

- Det er jo ikke rimeligt for Mærsk, at de bliver i bragt i en situation, hvor de har et skib fyldt med migranter. Ovenikøbet migranter, de er blevet bedt om at hjælpe af myndighederne, og derfor er det et spørgsmål om, at italienerne selvfølgelig skal lade dem aflevere dem i italiensk havn, siger hun.

Vil ikke konkretisere pressionsmidler

Skibet ligger i øjeblikket for anker ud for Pozzalo på Siciliens sydlige kyst, hvor det har fået bragt fornødenheder såsom medicin, tørklosetter og mad om bord til de uventede gæster.

Ministeren vil ikke konkretisere, hvilke redskaber eller pressionsmidler den danske regering kan eller vil tage i brug, hvis svaret fra Italien er negativt.

- Så har vi en helt anden situation, men det er klart, at det må være sådan, at når de italienske myndigheder beder et dansk skib om at hjælpe, så kan man ikke bagefter sige, at man ikke vil tage imod dem, der er om bord på skibet. Så jeg forventer, de får bragt det i orden. Alt andet vil ikke være rimeligt, siger hun.

Indtil videre er det rederiet Maersk Line, der betaler prisen ved at have et skib liggende, der ikke kan komme videre på sin rute.

Mærsk betaler prisen

Endnu et aspekt, som udlændinge- og integrationsministeren finder dybt beklageligt.

- Det her koster Mærsk rigtig mange penge, for hver time deres skib ligger ud for kysten uden at kunne sætte migranterne af, og derfor skal det her foregå i et hurtigt tempo, slår hun fast.

Tidligere på måneden opstod en lignende situation, da redningsskibet ”l'Aquarius” ville aflevere 629 migranter, der var samlet op i Middelhavet, i en italiensk havn.

Det blev afvist og endte til sidst med at sejle til Spanien, hvor landets premierminister tilbød at tage imod.

”l'Aquarius” bliver dog ikke brugt til kommerciel skibsfart, men sejler for nødhjælpsorganisationen SOS Mediterranée.

Matteo Salvini har tidligere sagt, at nødhjælpsskibene i italienske farvande står i ledtog med "menneskesmuglere og mafiosi".

Facebook
Twitter