Støjberg siger, hun vil gøre det billigere at køre bil i Udkantsdanmark: Men en række yderkommuner står til lang næse

Forslaget vil puste til mere ulighed i et i forvejen skævt system, mener landdistrikter.

Inger Støjberg vil give et højere kørselsfradrag til pendlere i 25 yderkommuner, der i forvejen får et højere kørselsfradrag. Det vækker kritik fra en række nabokommuner. (Foto: © Ida Marie Odgaard, Ritzau Scanpix)

Tre timer hver dag sidder Jesper Höilund Jensen bag rattet i sin bil til og fra København.

Han er en af de mange borgere i Næstved, der hver uge pendler hundredvis af kilometer til og fra arbejde.

Men selvom Næstved har en af landets højeste andele af langdistancependlere, er kommunen ikke en af de 25 yderkommuner, som Inger Støjberg vil give et højere kørselsfradrag. Det er til gengæld nabokommunerne Vordingborg og Slagelse.

Jesper Höilund Jensen pendler mellem Næstved og København. Han kører tre timer om dagen, fem dage om ugen. Det bliver til cirka 40.000 km bag rattet om året.

De står nemlig begge på listen over yderkommuner, hvor langdistancependlere i dag får et dobbelt så højt kørselsfradrag. Og dét fradrag vil Inger Støjberg hæve med yderligere 50 procent for at gøre det "billigere at køre bil i Udkantsdanmark".

Det er i Jesper Höilund Jensens optik "stærkt urimeligt":

- Der er ikke nogen grund til at forskelsbehandle på den måde med vores nærmeste naboer. De har allerede en fordel, som Næstved ikke har. At de så skal have en yderligere fordel, det synes jeg er lidt - ja - tosset, siger han.

Med cirka 40.000 kilometer i bilen om året og stigende brændstofpriser ville et højere kørselsfradrag gøre en stor forskel for den kørende sælger fra Næstved.

- Jeg skal afsætte noget, der ligner 2.000 kroner mere efter skat til brændstof om måneden. Det er hårdt at tænke på, at hvis jeg havde boet 20 kilometer den ene eller den anden vej i en af vores nabokommuner, så havde mit fradrag set væsentligt anderledes ud.

Hos Danmarksdemokraterne understreger Inger Støjberg, at hun ikke selv har udvalgt de 25 yderkommuner:

- Når det præcis er de her kommuner, der er udvalgt i vores forslag, så handler det om, at det præcis er de 25 kommuner, der allerede i dag har et øget kørselsfradrag. Det er kommuner, der har været på den her liste både under den borgerlige og den socialdemokratiske regering, siger hun.

Landdistrikter: Listen skal udvides, så Støjberg ikke puster til mere ulighed

Hos Landdistrikternes Fællesråd, der arbejder for "gode muligheder for at bo og leve i hele landet", undrer man sig over, hvorfor pendlerne i Næstved skal forbigås, når pendlerne i nabokommunen Slagelse skal have et endnu højere fradrag.

Og Næstved er ikke den eneste yderkommune, som formand Steffen Damsgaard mener burde være på listen.

- Der er kommuner rundt omkring i landet, hvor det virker meget underligt, at de ikke er inkluderet. Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Næstved, Faxe – bare for at nævne nogle eksempler, siger Steffen Damsgaard.

Derfor foreslår han, at kriterierne for at komme på listen bliver revideret - også så Støjbergs forslag "ikke puster til endnu mere ulighed" internt mellem yderkommunerne:

- Man bør se på begge dele – og ikke bare lade taksten stige for de kommuner, der er på ordningen. Vi skal også have flere kommuner ind i ordningen. Gør man ikke det, så vil det skabe en større ulighed mellem yderkommunerne, siger Steffen Damsgaard.

I sidste ende kan det betyde, at folk fravælger at flytte til netop Lemvig og de andre yderkommuner, der ikke får et højere fradrag, fordi det bliver mere attraktivt at bo i nabokommunen, advarer han.

Borgmestre: Det rammer skævt

På den jyske vestkyst i Lemvig står langdistancependlerne til at blive forbigået, mens nabokommunen Struer står til endnu højere fradrag med Støjbergs forslag. Det undrer viceborgmester Lone Pilgaard Sørensen (S).

- Det ser jo mærkeligt ud, at man som borger i Struer Kommune kan få et forhøjet kørselsfradrag, men i Lemvig Kommune, hvor man er endnu længere ude, ikke kan få det. Det er en øget ulighed for os, der bor ude i landkommunerne, siger hun.

Viceborgmesteren minder om, at idéen med et forhøjet kørselsfradrag er at øge tilskyndelsen til at bosætte sig i yderkommuner som netop Lemvig.

Lone Pilgaard Sørensen hæfter sig samtidig ved, at en markant stor andel af kommunerne i Nordjyllands Storkreds, hvor Inger Støjberg er på stemmesedlen, vil få et endnu højere kørselsfradrag med hendes forslag.

- Så ligner det mere stemmefiskeri, end det ligner at have et blik for os ude i landdistrikterne, siger den socialdemokratiske viceborgmester.

På Sjælland undrer borgmester Ole Vive (V) fra Faxe sig også over ikke at være på listen, selvom borgerne her er blandt dem, der pendler allerlængst.

- I Faxe er vi faktisk en af de kommuner, hvor der er allerflest, der pendler. Så hvorfor vi i sin tid er faldet på den forkerte side af en eller anden streg, har vi lidt svært ved at forstå, siger Ole Vive.

Venstreborgmesteren synes egentlig, at Inger Støjbergs forslag om at hæve kørselsfradraget er "sympatisk". Men det rammer skævt, når en pendlerkommune som Faxe ikke får del i pengepuljen, tilføjer han:

- Der er næsten 11.500, der pendler ud af Faxe Kommune hver dag. Og det er dem, der pendler allerlængst. Også når vi sammenligner med de jyske kommuner.

Herunder kan du se, hvor i landet danskerne pendler længst til og fra arbejde:

Støjberg åben for at lave listen om - men vil ikke nævne nogen kommuner

Tilbage i Næstved savner pendleren Jesper Höilund Jensen svar på, hvorfor nabokommunerne Vordingborg og Slagelse står til at få et endnu højere fradrag med Inger Støjbergs forslag, mens han i Næstved står til igen at blive forbigået.

- Det giver ikke mening at gøre en endnu større forskel på de kommuner, der får nu, kontra andre steder som Næstved, hvor det kunne give lige så god mening at sætte ind, siger han.

Inger Støjberg, kan du forklare rimeligheden i at give pendlere i Vordingborg og Slagelse et endnu højere fradrag, men ikke pendlere i Næstved?

- Det har historisk set været sådan, at der var 25 kommuner, der var på den her liste af yderkommuner, hvor man har forhøjet fradrag. Om den liste skal laves om, det vil jeg stille mig fuldstændig åben over for, siger Inger Støjberg.

Hun vil dog ikke svare på, om det er rimeligt at få Næstved med på den eftertragtede liste. Hun vil heller ikke forholde sig konkret til Lemvig eller nogen af de andre yderkommuner, der ikke er på listen.

- Nej, som forslaget er i dag, så er det her her 25 kommuner, som har været på den her liste i mange år. Men derfor kan det da godt være, at tingene skal ændre sig lidt over tid, siger Inger Støjberg.

Danmarksdemokraterne har afsat 800 millioner kroner til at hæve kørselsfradraget - penge, partiet vil hente fra kulturlivet. Og hun er klar til at skære endnu mere på kunst og kultur, hvis listen over yderkommuner skal udvides.

Hvad angår den vestjyske beskyldning om, at forslaget er "stemmefiskeri" i hendes egen valgkreds, svarer Inger Støjberg:

- Jeg kan fuldstændigt afvise, at det drejer sig om noget som helst i den retning.