Støttepartier raser over regeringens afvisning af trængselsafgift i København: 'Det er alarmerende'

Transportminister Benny Engelbrecht (S) trækkes i samråd på Christiansborg, men får opbakning på Københavns Rådhus.

Elbilkommissionen peger i dag på, at en afgift kan afhjælpe trængselsproblemer i København. Men den løsning afviser transportminister Benny Engelbrecht (S). (Foto: Jens Dresling © 3)

Transportminister Benny Engelbrechts (S) nej til at indføre en trængselsafgift i København udløser nu hård kritik blandt regeringens støttepartier.

En afgift til bilister i miljøzonerne i København og Frederiksberg er ellers et af de centrale forslag til at løse trængselsproblemerne i hovedstaden, som Elbilkommissionen peger på i en ny rapport.

- Jeg vil gerne høre, hvad ministerens argumenter er for kategorisk at afvise den her meget klare anbefaling fra kommissionen. For de store byer er ved at sande til med biler. Og man løser ikke trængsel ved at bygge flere motorveje, siger SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen.

Rapporten fra Elbilkommissionen, der også kaldes for Eldrup-kommissionen, er blevet bedt om at forholde sig til problemerne med trængsel, da den danske bilpark i de kommende år ventes at vokse markant.

I første omgang foreslår kommissionen i sin nye rapport, at man skal analysere ulemper og fordele ved en trængselsafgift i København og på Frederiksberg.

Men på et doorstep-møde slog transportministeren i dag fast, at regeringen slet ikke ønsker en trængselsafgift.

- Regeringen vil gerne bekæmpe trængsel, men vi vil ikke bekæmpe mobilitet. Og derfor vil vi ikke indføre en trængselsafgift i København. En afgift, der vil kunne gøre det dyrere for folk at køre på arbejde.

- Hvis folk tvinges væk fra bilerne, uden at der er tilstrækkeligt med kollektive trafiktilbud, så går det ud over mobiliteten. Det ønsker vi ikke.

Minister skal forklare sig på samråd

Navnligt den sidste del af transportministerens argumentation falder SF for brystet. Og partiet indkalder nu Benny Engelbrecht i samråd.

- Jeg synes, det er alarmerende at høre, at han ikke vil følge kommissionens anbefaling og tilsyneladende heller ikke er parat til at investere i den kollektive trafik, som ville skulle følge af det, siger Anne Valentina Berthelsen.

Hos Enhedslisten ser man også frem til at høre ministerens forklaring. Partiet har i mange år haft vejafgifter - eller roadpricing - som et politisk mål.

I forbindelse med den politiske aftale om grønne bilafgifter i december blev regeringen enig med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten om afsætte 20 millioner kroner i 2022 til at undersøge mulighederne for vejafgifter - roadpricing. (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

Og det vil også være et af de krav, som partiet tager med til de forhandlinger om fremtidens infrastruktur, som regeringen ifølge det såkaldte aftalepapir med støttepartierne skal indkalde til.

- Det er et af de konkrete redskaber, som vi peger på, og som vi ved er et rigtig godt instrument til at begrænse trængsel. Derfor synes jeg også, det er tåbeligt, at ministeren hælder den her anbefaling fra kommissionen ned ad brættet, siger transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.

Radikale Venstres transportordfører Rasmus Helveg Petersen mener slet og ret, at ministeren svigterne borgerne i hovedstaden.

- Han vender ryggen til folk i København, som lider under trafikken, for vi ved, at en afgift kan hjælpe med at tage toppen at trængslen i København. Man kan jo ikke bare købe flere veje i byen.

- Og når man har bedt en klog mand (Anders Eldrup, tidligere embedsmand og topchef i det daværende Dong Energy, red.) om at undersøge en sag og pege på nogle værktøjer, så synes jeg, at det er mærkeligt, at man bare siger 'det vil vi ikke'.

Rasmus Helveg Petersen mener, problemerne med trængsel og forurening i byerne er for vigtige til, at regeringen lader sig skræmme af minderne om den skrottede betalingsring i 2012.

- Dengang var der endda meget mindre trængsel end i dag. Nu er vi så mange år fremme i tiden, uden at der er sket noget, og derfor skal vi også til at handle meget hurtigt.

Overborgmester bakker minister op

På Københavns Rådhus er der på overborgmesterkontoret forståelse for transportministerens synspunkt - i hvert fald et stykke henad vejen.

Lars Weiss mener, det er 'for snævert' at se på trængslen i København og Frederiksberg kommuner alene.

- Hvis forslaget skal læses sådan, så er jeg enig i, at det ikke giver nogen mening. Trængslen og udledningen af skadelige stoffer stopper jo ikke ved kommunegrænsen. Man er nødt til at tænke hele hovedstadsområdet ind, siger overborgmesteren.

Overborgmester Lars Weiss (S) mener, at der er andre og mere realistiske løsninger på de tilstoppede veje i og omkring København end en trængselsafgift. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Lars Weiss ønsker dog ikke at pege på, hvor grænsen for en betalingsafgift i givet fald så skal trækkes.

- Der ligger jo en del omegnskommuner rundt om København, der også skal tænkes ind, hvis vi begynder at tale om trængselsafgifter. Men realistisk set, tror jeg ikke, der er noget, man kommer i mål på den korte bane, siger han.

En bedre løsning på både trængsel og forurening ville være, at kommunen får tilladelse til at skærpe kravene til at bilkørsel i Københavns miljøzoner, mener overborgmesteren.

- I dag har vi mulighed for at sige, at den tunge trafik på lastvognskørsel og dieselbiler ikke skal komme ind i byen. Det værktøj har vi benyttet os af. Nu mangler vi også på den korte bane at få lov til at forbyde de mest svinende personbiler.

DR Nyheder har efterspurgt et opfølgende interview med transportminister Benny Engelbrecht. Det har ikke været muligt i dag.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter