Strejken har kostet SAS én milliard kroner, men politikere tror stadig på redningsplan

Dansk Folkeparti sammenligner det med et 'stort sort hul' at skyde flere skattekroner i SAS.

SAS-fly har stået stille på jorden under pilotstrejken, der har varet 15 dage. Strejken har kostet omkring én milliard danske kroner, men politikere tror stadig på redning af selskabet.

Én milliard danske kroner.

Så meget vurderer SAS selv, at den strejke, der endte i nat efter to uger, kommer til at koste flyselskabet.

Alligevel tror danske politikerne stadig på, at det er skattekronerne værd at poste flere penge i det nødlidende selskab, som den danske stat ejer 21,8 procent af.

Fra blandt andre Venstre lyder det, at vi har brug for et SAS, der flyver fra Københavns Lufthavn og giver byen en position som trafikalt knudepunkt og danske virksomheder nem adgang til udlandet.

- Hvis SAS gik konkurs, så vil vi have en situation, hvor de virksomheder vil miste forbindelsen ud i verden. Og det, synes vi, vil være forkert, siger finansordfører Troels Lund Poulsen (V).

Venstre: SAS kan blive bæredygtigt

For lidt over en måned siden trådte Venstre, Socialdemokratiet, De Konservative, Dansk Folkeparti, De Radikale og SF frem og fortalte, at de er klar til at poste yderligere penge i en redningsplan for SAS.

Video: 10. juni præsenterede finansminister Nicolai Wammen (S) opbakning til redningsplan for SAS. Siden er Dansk Folkeparti hoppet fra.

Forliget indebærer blandt andet, at staten vil eftergive gæld for cirka 3,5 milliarder kroner, og at man er klar til at øge statens ejerandel op til 30 procent.

Strejken har fået Dansk Folkeparti til at forlade forliget, men i Venstre tror finansordfører Troels Lund Poulsen stadig på, at SAS fremover vil kunne klare sig i konkurrencen.

- Jeg tror, at der er mulighed for, at SAS kan blive et bæredygtigt flyselskab, hvis man får gennemført den fulde plan SAS Forward, der netop handler om at bringe omkostningerne ned, siger Troels Lund Poulsen.

Radikale: Det er vigtigt, vi har dem

Samme toner lyder fra Katrine Robsøe, fungerende politisk ordfører for Det Radikale Venstre.

- Vi er rigtigt glade for, at der er landet en aftale, både på piloternes og SAS' vegne, men også for alle de danskere, der har billet til en sommerferie, og som nu kan komme afsted, siger hun.

Strejken har kostet SAS omkring én milliard kroner. Mener I stadig, at de danske skatteydere skal bruge flere skattekroner på at holde hånden under SAS?

- Det er klart. Det er rigtigt mange penge, men SAS er også en del af den kritiske infrastruktur for Danmark. Derfor mener vi også, at det er vigtigt, vi har dem, siger Katrine Robsøe (R).

DF: SAS er 'sort hul'

Strejken fik som sagt Dansk Folkeparti til at droppe sin opbakning til redningsplanen.

På trods af nattens overenskomstaftale, der blandt andet sænker piloternes løn, sammenligner finansordfører Rene Christensen (DF) i dag SAS med "et sort hul".

- Vi vil gerne eftergive den gæld, der ligger på omkring fire milliarder kroner, men vi vil ikke putte yderligere skattekroner i SAS, siger han.

- De penge, vi putter i SAS nu, putter vi bare i et stort sort hul, altså dækker de omkostninger, der har været i forbindelse med konflikten, siger han og tilføjer:

- Vi vil rigtigt gerne, at SAS overlever, men det skal være på markedsvilkår.

Troels Lund Poulsen fra Venstre understreger dog, at den statslige redningsplanke er betinget af, at andre investorer skyder penge i SAS.

- Så de danske penge bliver kun frigivet, hvis der samlet set bliver fundet friske penge fra andre investorer, siger han.

- Men det er da klart, at nu bliver man nødt til fra SAS’ side at gå i gang med at skaffe de investorer, sådan at der kan komme et bæredygtigt selskab ud på den anden side, siger finansordfører Troels Lund Poulsen (V).

Minister: Alle parter må bidrage for at redde SAS

Finansminister Nicolai Wammen (S) noterer sig i et skriftligt svar, at der er indgået en aftale.

- Jeg noterer mig med tilfredshed, at der er indgået en ny overenskomstaftale mellem ledelsen og de relevante piloter i SAS, og jeg glæder mig over, at flypassagererne snart igen kan flyve med alle SAS-fly, skriver han.

Men ministeren tilføjer også:

- Det er nu vigtigt, at selskabet gennemfører SAS' transformationsplan, SAS Forward, hvilket kræver, at alle involverede parter bidrager tilstrækkeligt.

Sverige har tidligere meldt ud, at man ikke er parat til at poste flere skattekroner i SAS, og at man ikke på lang sigt ser den svenske stat som medejer af flyselskabet.