Strømmen fra havvindmøller skal næsten fordobles, men flyafgiften forbliver en grøn drøm for støttepartier

Regeringen og dens støttepartier præsenterede i dag en delaftale om finansloven.

Selvom flere støttepartier havde håbet på, at der i aftalen også ville være en flyafgift, så lykkedes det ikke at få den igennem i denne omgang. (Foto: © Michael Drost-Hansen, Ritzau Scanpix)

Der skal produceres endnu mere strøm fra havvindmøller i Danmark frem mod 2030. Helt præcist to gigawatt mere end det, der allerede er planlagt. Det er næsten dobbelt så meget som i dag.

Det er en central del af den delaftale om finansloven, som regeringen tidligere i dag blev enig med SF, Enhedslisten, De Radikale, Alternativet og Kristendemokraterne om.

De to gigawatt ekstra havvind, svarer ifølge Finansministeriet til strømforbruget i to millioner danske husstande.

- Vi skal bruge strømmen til at elektrificere vores samfund. Flere elbiler i stedet for benzinslugere. Flere varmepumper i stedet for olie og gas, sagde klimaminister Dan Jørgensen (S), da aftalen blev præsenteret.

Vi har lavet en gigavigtig aftale, lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S).

Udover ekstra strøm fra havvindmøller har man også sat penge af til at reducere udledningen af CO2 med en halv million ton fra 2025.

Det skal blandt andet ske med såkaldt CO2-fangst, hvor man "tager CO2 ud af atmosfæren og ned i jorden med det", som klimaministeren forklarede på et pressemøde.

Ingen flyafgift i denne omgang

Selvom der fra støttepartierne var opbakning til havvindmøllerne, så var det ikke alle steder, at man kunne mødes med regeringen i delaftalen.

Enhedslisten, SF og De Radikale havde op til forhandlinger krævet en flyafgift, der skulle gøre det dyrere at købe en flybillet, når man vil rejse.

Den bliver dog ikke til noget i denne omgang.

- Det lykkedes os ikke at komme til enighed om en flyafgift i denne omgang. Vi kommer til fortsat til at presse på, så mon ikke, at vi i Danmark kommer med ombord på et tidspunkt, lød det fra politisk ordfører hos Enhedslisten, Mai Villadsen.

Fra finansminister Nicolai Wammen (S), der altså har modsat sig forslaget om en flyafgift, lød det:

- Regeringens holdning er den, at vi lige nu har en fly- og rejsebranche, der i kraft af corona er i knæ, og derfor synes vi ikke, at det er det rigtige tidspunkt af lave en afgift på.

Kan du afvise, at der nogensinde kommer en flyafgift, mens du er finansminister?

- Vi tager en finanslov ad gangen, og i denne her finanslov har vi ikke syntes, at det har været det rigtige tidspunkt med en flyafgift.

Når du er nervøs for at indføre en flyafgift, er det så fordi, du er bange for at se et statsejet selskab som SAS gå konkurs?

- Jeg er optaget af ikke alene SAS, men en hel branche, der har haft det rigtigt svært. Vi skal ikke lægge en afgift på dem, mens de prøver at komme op igen, lød det fra Nicolai Wammen.

Dan Jørgensen: En god dag at være klimaminister på

Aftalen kommer samlet set til at koste statskassen 1,3 milliarder kroner. Men den helt store del - den om havvindmøllerne - udgør ikke en ret stor del af de 1,3 milliarder.

For i aftalen står der, at man forventer, at det ikke kommer til at "påvirke de offentlige finanser negativt" at opføre vindmøllerne.

Med andre ord mener de altså, at det ikke kommer til at koste staten det store - udover nogle millioner kroner til planlægningen af projektet.

- Heldigvis er der sket så meget, at private nu byder ind på de her opgaver, så når vi laver en havvindmøllepark, så skal der faktisk ikke offentlige støttekroner ind over. Vi skal træffe beslutningerne, men det vil være private investorer, der finansierer det, sagde klimaminister Dan Jørgensen efter doorsteppet.

Man håber altså, at private virksomheder vil kaste sig ind i de nye havvindmølleparker, som det også har været tilfældet ved Danmarks hidtil største havmøllepark, Thor Havvindmøllepark. Her har det tyske energiselskab RWE vundet udbuddet.

Han kalder samtidig dagens aftale for et vigtigt skridt hen imod at få strøm nok frem mod 2030, hvor Danmark har sat sig som mål at reducere CO2-udledningerne med 70 procent.

- Vi er ikke i mål endnu. Det, der ikke er med i denne her aftale, er mulighederne for at udbygge vedvarende energi på land med sol og vind. Det skal vi forhandle i foråret.

- Men når vi på sådan en god eftermiddag her træffer en beslutning, der næsten fordobler alt, hvad vi har lavet, siden starten af halvfemserne, så synes jeg, at det et en meget god dag at være klimaminister, sagde Dan Jørgensen.

Flere af de her store vindmølleprojekter er faldet på grund af klager, kan vi risikere, at nogle af de her projekter også går i vasken?

- En af de rigtig gode ting ved det her er, at de er placeret til havs, så de ikke generer naboerne. Det betyder også, at vi kan bygge dem i en langt større skala.

Det er endnu ikke besluttet, hvor havvindmølleparkerne skal ligge.

Ekspert: Et fremskridt, men der er behov for mange

Karsten Capion er senioranalytiker ved den grønne tænketank Concito. Han forudser, at vi på trods af aftalen fortsat kommer til at mangle grøn strøm frem mod 2030.

- Det er positivt, at man med denne her aftale har erkendt, at der er behov for mere grøn strøm til Danmarks grønne omstilling. Vores vurdering er dog, at det ikke helt er tilstrækkeligt i forhold til at gøre os uafhængige af dyr, sort strøm for udlandet.

Han mener, at det er muligt, at fordoble havvindmøllekapaciteten indenfor en årrække, og kalder vindenergi for "et helt centralt element i Danmarks grønne omstilling". Men der er behov for mere end det, der er blevet fremlagt i dag.

- Denne her aftale er et klart fremskridt for klimaet, men der er brug for rigtig mange fremskridt for at nå i mål, sige Karsten Capion.

Han ærgrer sig for eksempel over, at der ikke er blevet plads til en flyafgift på finansloven.

- Vi havde rigtig gerne set, at der også kom en flyafgift i finansloven. Danmark har, i modsætning til vores nabolande, nemlig ikke nogen afgift på fly.

I delaftalen fremgår det også, at man vil gøre to havområder til såkaldte marinenaturnationalparker i Øresund og Lillebælt, og så vil man styrke indsatsen for at understøtte kvaliteten af det danske drikkevand.

Rettelse: Det fremgik tidligere, at der var sat penge af til at reducere udledningen af CO2 med et halvt ton fra 2025. Der er tale om halv million tons.