Thorning går i offensiven: Lancerer største kampagne siden valget

Socialdemokraternes nye kampagne 'Det Danmark du kender' er ikke udtryk for, at valgkampen er begyndt, siger politisk ordfører.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt sender i morgen et brev til danskerne i landets aviser. (© Socialdemokraterne)

Hvis du skulle være i tvivl om, hvorvidt 2015 er et valgår, skal du blot åbne en avis i morgen, lørdag.

Her skyder Socialdemokraterne nemlig deres største annoncekampagne siden folketingsvalget i 2011 i gang. Det sker under overskriften "Det Danmark du kender" og med et kampagnesite på samme webadresse.

Den skarpe iagttager vil bemærke, at det var med netop de ord, at Helle Thorning-Schmidt afsluttede sin nytårstale, og allerede i aftes skrev dr.dk, at en digital ekspert bød på, at ordene kunne være Socialdemokraternes valgslogan.

Rød tråd fra nytårstalen

Men socialdemokraternes politiske ordfører, Ole Hækkerup, afviser, at Socialdemokraterne med annoncekampagnen er gået i valgmode.

- Det, vi gerne vil sætte fokus på, er, at vi både kan investere i velfærden, samtidig med at vi skaber bedre konkurrenceevne og flere job. Tingene hænger sammen, og det var også det, der var den røde tråd i nytårstalen. Det er det, der er vores projekt, siger Ole Hækkerup.

Så det er helt forkert at sige, at det her er optakt til en valgkamp?

- Ja, vi forsøger at sige, at for Socialdemokraterne er det vigtigt, at Danmark både kan få en bedre konkurrenceevne, få bedre velfærd og vinde globaliseringen.

Men kan du forstå, hvis nogle vil mene, at det lugter en lille smule af valgkamp?

S: Valg i år

- Nej, for i nytårstalen lancerede statsministeren nye initiativer i forhold integrationen og i forhold til vækst, så det skal vi i gang med. Men jeg vil gerne vove det ene øje og sige, at der kommer valg i år.

Hvornår tror du, det bliver?

- Det ved kun statsministeren.

Overskriften på kampagnen er "Det Danmark du kender". Hvorfor det?

- Fordi det er nogle grundlæggende værdier, vi er trygge ved. At vi er frie, lige og rige, men vi er også nødt til at gøre en masse og forandre nogle ting, for at vi kan bevare de grundlæggende værdier.

Fuckfinger til Thorning

Men hvorfor ikke "Et bedre Danmark"?

- Fordi vi synes, at de grundlæggende værdier er de rigtige, men det kan være, de skal eksistere på nye vilkår.

https://www.youtube.com/watch?v=AioyeQzrlzM

På et af billederne får Thorning en fuckfinger. Hvorfor har I taget det med?

- Det viser nogle af de reaktioner, man kan få, når man har ansvaret. Ikke alle er lige tilfredse, siger Ole Hækkerup.

Aviser følges op med togstationer

I annoncerne skriver Thorning blandt andet:

- Jeg kommer aldrig til at vælge de lette løsninger eller eksperimentere med velfærden. Jeg vil altid gøre det, jeg mener, er bedst for Danmark.

I næste uge kan også togpassagererne blive helt overbeviste om, at vi i år skal til stemmeurnerne, når avisannoncerne bliver fulgt op af annoncer på landets togstationer.

Sidste gang der var folketingsvalg var i 2011. Der skal senest afholdes folketingsvalg i september i år.

Facebook
Twitter