TIDSLINJE Her er sagen, der skaber problemer for Ole Birk Olesen

En formulering i en pressemeddelelse fik Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti op af stolene. Få overblikket over Postnord-sagen her.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal forklare sig på et møde med Folketingets postforligskreds på tirsdag. (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Det er blevet til en speget politisk sag for transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Postnords økonomiske problemer har fået især Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti til at kritisere ministeren i hårde vendinger og kræve forklaringer.

Senest er det kommet frem, at Transportministeriet i en redegørelse til Folketingets postforligskreds har afgivet modstridende oplysninger.

Foreløbig holder regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, dog hånden under ministeren og vil afvente et møde med Ole Birk Olesen på tirsdag.

Indtil da kan du herunder få overblikket over, hvad der er sket i Postnord-sagen i de seneste måneder:

4. november 2016: Postnord orienterer Transportministeriet, som på det tidspunkt havde daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) ved roret, om en særdeles presset økonomi, som er værre end tidligere forventet.

15. november 2016: Folketingets postforligskreds indkaldes til møde med ministeriet og Postnord om den alvorlige økonomiske situation. En løsning vil indebære en kraftig reduktion i antallet af medarbejdere samt behov for yderligere finansiering, hedder det blandt andet i orienteringen til Folketingets partier. Der nævnes ikke konkrete beløb.

19. december 2016: På et kvartalsmøde med Transportministeriet, der nu har Ole Birk Olesen (LA) som minister, præsenterer Postnord en foreløbig oversigt over de samlede omkostninger for en omstilling af Postnord. Det drejer sig på dette tidspunkt om cirka 4,2 milliarder kroner, lyder vurderingen. Heraf er der et behov for en ekstern kapitalindsprøjtning på cirka 2,7 milliarder kroner.

3. januar 2017: Møde mellem Postnord, Transportministeriet, ministeriets eksterne rådgiver samt Finansministeriet. Det besluttes blandt andet, at Nordea Advisory på vegne af Transportministeriet skal foretage en granskning af Postnords fremlagte tal.

20. januar 2017: Nordea Advisory afslutter sin granskning, og transportminister Ole Birk Olesen (LA) indkalder Folketingets postforligskreds til et fortroligt møde om sagen. Mødet skal afholdes den 2. februar, men ender med at blive udskudt to gange og afholdes først 9. februar.

9. februar 2017: Postforligskredsen får en fortrolig orientering om, at de forventede omkostninger til Postnords omstilling lyder på i alt cirka 4 milliarder kroner.

22. februar 2017: Nyt møde i Folketingets postforligskreds. Transportministeriet oplyser her, at cirka 2,2 milliarder ud af de i alt cirka 4 milliarder kroner skal gå til at afskedige ”ansatte på særlige vilkår”. Det oplyses desuden, at Postnord forestiller sig, at ejerne af selskabet – den danske og svenske stat – bidrager med cirka 2,4 milliarder kroner til omstillingen.

28. februar 2017: Postnord udsender en pressemeddelelse, hvor selskabet orienterer offentligheden om de massive økonomiske problemer. Koncernchef Håkan Ericsson udtaler blandt andet, at ”denne plan blev præsenteret for ejerne i efteråret, og siden har der været dialog med ejerne om planens gennemførelse”.

28. februar 2017: Dét citat får Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti til at mistænke transportminister Ole Birk Olesen for at have siddet på oplysningerne om Postnords økonomiske krise siden efteråret. Postordfører Christian Rabjerg Madsen (S) kalder de nye oplysninger for ”en bombe under Postnord-sagen”, og Henrik Brodersen (DF) kalder det ”betænkeligt”.

1. marts 2017: Transportminister Ole Birk Olesen nægter at have tilbageholdt afgørende oplysninger for Folketinget i Postnord-sagen. Ordførerne er igennem hele forløbet blevet ”grundigt orienteret om problemerne og de mulige løsninger”, siger ministeren i en pressemeddelelse. Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF kræver samme dag en redegørelse fra ministeren.

7. marts 2017: Transportministeriet færdiggør sin redegørelse med en kronologisk gennemgang af sagen. Her fremgår det i den overordnede redegørelse, at der på et møde mellem Transportministeriet og Postnord den 19. december 2016 ikke blev talt om konkrete beløb eller et muligt finansieringsbehov fra Postnords ejere. I et bilag til redegørelsen fremgår det imidlertid, at der rent faktisk blev nævnt konkrete beløb og anvist et finansieringsbehov på selvsamme møde.

9. marts 2017: Transportminister Ole Birk Olesen (LA) får hård kritik af både Socialdemokrati og Dansk Folkeparti for de modstridende oplysninger i redegørelsen.

Facebook
Twitter