Trafikforsker: Kattegatbro vil være gift for DSB

DSB vil blive ramt hårdt af en ren bilforbindelse over Kattegat.

- Det, at man skærer togfladen væk, kan markant ændre på konkurrencen mellem tog- og vejtrafik mellem Midt- og Nordjylland og Sjælland, siger trafikforsker Harry Lahrmann. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Det kan få store konsekvenser for DSB, hvis de politiske drømme om at bygge en bro over Kattegat frem mod 2030 bliver en realitet.

Det vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, der er lektor ved trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

Broen vil ifølge Vejdirektoratet cirka koste 58 milliarder kroner, men i modsætning til tidligere drøftelse vil der ikke komme til at være en togforbindelse. Broen bliver nemlig kun for biler.

- Det vil helt klart være gift for togtrafikken mellem Jylland og Sjælland og særligt for DSB, der kører den her trafik. Ikke alene vil folk begynde at køre frem for at tage toget, men der vil også flere, der tager langdistancebusser, siger trafikforsker Harry Lahrmann og fortæller, at man allerede i dag ser, at langdistancebusserne tager markedsandele fra togene over Storebælt.

- Det, at man skærer togfladen væk, kan markant ændre på konkurrencen mellem tog- og vejtrafik mellem Midt- og Nordjylland og Sjælland, siger forskeren.

Kan betales tilbage på 32 år

Det er ikke endeligt besluttet at realisere broprojektet frem mod 2030, men på et møde i går i Transportministeriet besluttede regeringen og Dansk Folkeparti at gå videre med projektet.

Det er besluttet, efter at Vejdirektoratet og Trafik- Bolig og Byggestyrelsen har lavet en rapport med udregninger, der viser, at broen kan tjene sig selv ind i 2062.

Prisen bliver samlet set 58 milliarder kroner, vurderer rapporten, hvilket er mere end en halvering af den pris, der var på bordet i 2015, hvor regeringen valgte at skrinlægge drømmen om en bro over Kattegat.

De nye udregninger er dog væsentligt anderledes end de tidligere. For regeringen har valgt at droppe drømmen om en kombineret tog- og bilforbindelse over Kattegat og går nu, efter at kun biler skal kunne køre over.

Og det vil potentielt give DSB nogle store udfordringer, mener trafikforsker Harry Lahrmann.

- Der er klart, at med en Kattegatforbindelse, der alene har en vejbro, så vil den konkurrencesituation forværres mere for DSB, siger han og fortsætter:

- En Kattegatforbindelse betyder, at man skal have et større skatteydertilskud for at opretholde togtrafik. En rute fra Aarhus til København er et af de steder, hvor DSB tjener penge, og det får de vanskeligere ved i fremtiden.

DSB har ingen kommentarer til de politiske drøftelser om en Kattegat-forbindelse, oplyser de via deres presseafdeling.

Biltrafikken kan ikke blive CO2-neutral

Blå bloks politiske drøftelse om en Kattegatbro får blandede modtagelser fra oppositionen. Blandt andet er både Radikale Venstre og Enhedslisten kritiske over for, at det udelukkende bliver en bilforbindelse.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, mener, at projektet vil føre til flere biler på vejene, og det vil også gå ud over klimaet og det danske miljø både på kort og lang sigt.

- Togtrafik er grøn trafik, og derfor satser vi på det, siger han.

Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann kan en bilforbindelse også spænde ben for Danmarks klimamål om at blive CO2-neutralt i 2050.

For togtrafikken skåner i højere grad miljøet end biler.

- Togtrafikken kan blive CO2-neutral - det kan biltrafikken ikke. Det betyder, at hvis en større del af trafikken bliver lagt over på vejene i busser og biler, så kommer der mere CO2, og vi får vanskelige ved at nå målene, siger han, men pointerer også, at færgetrafikken til gengæld er enormt forurenende, så her vil der være en positiv effekt ved broen.

Det er jo målet, at elbiler skal være ved med til at gøre trafikken langt mindre forurenende. I hvor høj grad kan det betyde, at man stadig kan nå klimamålet?

- Det er rigtigt, at der sker en fantastisk teknologiudvikling, men i forhold til det har vi stadig til gode at se, at batteridrevne biler kan gøre, at transportsektoren kan blive CO2-neutral, siger han.

Facebook
Twitter