Transportminister: Nye forsinkelser i Danmarks største jernbaneprojekt

Der går syv ekstra år, før nye togsignaler fungerer i hele Danmark. Tre milliarder kroner skal findes i statsbudgettet.

Danmark er det første land, som udruller signalsystemet, der endnu ikke er færdigudviklet. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Et nyt signalprojekt på det danske jernbanenet til knap 20 milliarder kroner forsinkes nu yderligere. Det skulle have stået helt klar i 2023, men der kommer til at gå syv ekstra år.

Det oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter at Folketingets Transportudvalg har fået fremlagt en rapport fra revisionsfirmaet Deloitte, der har gransket projektet i fem måneder.

- Nogle steder vil det først stå færdigt i 2030. Det kan man selvfølgelig ikke være tilfreds med, men det er værd at forstå, at det er på nogle strækninger, mens andre strækninger holder cirka planen, siger han.

Samtidig udskrives der nu en ekstra regning, fordi forsinkelserne af det nye projekt betyder, at det gamle signalsystem skal vedligeholdes.

- Det kommer til at koste knap tre milliarder kroner mere at vedligeholde det gamle signalsystem. Og det kommer formentlig ikke til at koste mere at lave det nye signalsystem, siger Ole Birk Olesen.

De tre milliarder kroner skal ifølge transportministeren findes af "finansministeren på de sædvanlige budgetter".

Pilen peger på kontrakt

Signalprojektet går ud på at udskifte de forældede signalanlæg, så der i fremtiden kan komme færre togforsinkelser og flere tog.

Men tilbage i januar kom det frem, at arbejdet var i alvorlige problemer. Projektet var forsinket i op til tre år og blev omkring fire milliarder kroner dyrere end ventet. Nu lægges der altså op til en ekstra forsinkelse på syv år.

Ifølge transportministeren peger pilen mod den kontrakt, der er lavet mellem Banedanmark og de private leverandører, om projektet.

- Den har vist sig ikke at holde vand. Om det er Banedanmark, der har været for optimistiske i at godkende kontrakter, eller om det er leverandøren, der har været for optimistisk, er på stående fod svært at sige, siger Ole Birk Olesen, der ikke mener, at der er grundlag for eksempelvis fyringer:

- Den nuværende ledelse i Banedanmark er ny. Den trådte til i foråret sidste år for at håndtere de problemer, der er, blandt andet med signalprogrammet. Den håndtering foregår efter mit skøn rigtig, rigtig godt af Banedanmark. Man kan ikke blive ved at skifte ledelser ud hele tiden, siger han.

Deloittes undersøgelse blev sat i gang af Transportministeriet og Finansministeriet, efter at Rigsrevisionen i januar kritiserede både Banedanmark og Transportministeriet for håndteringen af det storstilede projekt.

DR Nyheder arbejder på at få en kommentar fra Banedanmark.