Uvished om kontrol med larmen fra de nye F-35-kampfly

Hverken staten eller Haderslev Kommune ønsker at føre tilsyn med støjen fra de kommende F-35-kampfly.

F-35-kampflyene får til huse på Flyvestation Skrydstrup fra 2023. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Det er endt som opgaven, ingen vil have. Kontrollen med støjniveauet fra de nye F-35-kampfly, der fra 2023 skal gå i luften fra Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland.

Haderslev Kommune afviser nemlig at følge statens ønske om at varetage tilsynspligten med støjen, og en række politikere åbner samtidig for, at staten dermed skal stå for den potentielt konfliktfyldte opgave med at vurdere flystøjen.

- Det er en svær opgave, og jeg har forståelse for at Haderslev Kommune siger, at de ikke har kompetencerne til at måle, hvor meget nogle meget komplicerede fly støjer, og gerne vil have en statslig myndighed til at overtage opgaven, siger Venstres forsvarsordfører Karsten Lauritzen.

Overtager staten ikke opgaven, vil det fortsat være Haderslev Kommune, som fører tilsyn med Flyvestation Skrydstrup. Men med de nye F-35-kampfly bør tilsynet med flystøjen altså være et statsligt ansvar, fastslår Haderslev-borgmester H. P. Geil (V).

Derfor har borgmesteren i et brev til forsvarsminister Trine Bramsen (S) og miljøminister Lea Wermelin (S) anmodet om, at staten overtager opgaven.

- F-16 flyene har fløjet i 40 år, og der har aldrig været så mange klager, som der er nu. Det bliver ikke mindre, når F-35’eren, som larmer mere, kommer. Der er det, vi siger, at den myndighedsopgave bør ligge et andet sted. Særligt i den periode, hvor der både flyver F-16 og F-35, hvor det for borgerne er umuligt at skelne, hvilket fly der er tale om, eller om de brager op og skal have fat i Putins fly med afvisningsberedskabet, siger H.P. Geil til DR Nyheder.

Borgmesteren frygter også at sidde på klagebehandlingen, hvis ikke staten overtager opgaven.

Forsvarsministeriets koncernstyringsdirektør, Per Pugholm Olsen, sagde forleden til Fyns Stiftstidende, at Forsvarsministeriet og Miljøministeriet har vurderet, at Haderslev Kommune godt kan varetage tilsynsopgaven med støj fra Flyvestation Skrydstrup. Han ønsker i dag ikke at kommentere spørgsmålet.

- Byrådet og jeg er enige om, at det er ret specielt at have myndighedskontrollen over en militær lufthavn. Med udbygningen bliver det en anden type fly, så derfor mener vi, at staten bør overtage forpligtelsen en gang for alle, siger H.P. Geil.

Kræver ministre på banen

Venstre vil dog ikke lægge sig endelig fast på, hvem der skal have kontrolopgaven med de kommende kampfly. Men Karsten Lauritzen tilføjer, at hvis kampflyene var endt i Kastrup, så ville Københavns Kommune givetvis også afvise kontrolopgaven.

- Tilsynet skal varetages af dem, der har de bedste kompetencer og højst faglige niveau. Og der må vi høre Forsvarsministeriet, om det ikke er en statslig myndighed, eller om det virkelig er Haderslev Kommune. Vi tager i Venstre først stilling, når vi har et beslutningsgrundlag, og nu har vi kommunens synspunkt. Men jeg synes, vi skylder at høre de ansvarlige ministre, inden vi bare siger, at det skal laves om, siger han.

Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Bent Bøgsted, vil heller ikke lægge sig fast på, hvem der skal stå for kontrollen.

- Det skal bare være dem, der er i stand til at føre tilsynet, der skal føre tilsynet. Og kan kommunen ikke gøre det, så bør staten gøre det, siger han.

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) ønsker ikke at stille op til interview. Men i en skriftlig kommentar bekræfter hun, at hun har modtaget brevet fra Haderslev Kommune om det fremtidige tilsyn med Flyvestation Skrydstrup.

- Den vil blive behandlet i det videre arbejde med anlægsloven, skriver Trine Bramsen.

Penge til naboer

Som DR Nyheder fredag kunne fortælle, lægger regeringen op til at tilbyde støjhjælp til 1.600 naboer til Flyvestation Skrydstrup. Af et udkast til en aftale fremgår det, at regeringen er klar til at bruge 230 millioner kroner på at kompensere de naboer, der bliver plaget af støj, når de nye F-35-kampfly skal operere fra Flyvestation Skrydstrup.

Dermed er der tale om en markant udvidelse af hjælpen til de støjramte naboer. Den tidligere VLAK-regering lagde op til at bruge 30 millioner kroner på at kompensere naboer for støj.

Ifølge udkastet vil naboerne blive inddelt i tre grupper. En rød zone, en gul zone og dem helt udenfor. Zonerne er udformet, efter hvor meget flyene larmer.

Forsvarsminister Trine Bramsen vil heller ikke kommentere spørgsmålet om kompensation. Hun beklager i en skriftlig kommentar, at naboerne til Flyvestation Skrydstrup skal høre om ordningen gennem medierne.

- Det er virkelig ærgerligt. Vi er i fuld gang med arbejdet med at aftale en støjkompensationsmodel til gavn for naboerne. Men vi er ikke færdige endnu. I regeringen har vi gjort os meget umage for at finde en fair model. Jeg synes ikke, at det er ordentligt, at borgerne skal læse om brudstykker lækket i pressen, skriver hun.