V og DF vil have el-tog frem for IC4

El-tog er fremtiden, mener Venstre og Dansk Folkeparti. DSB er blevet sat i sving med at skaffe elektriske tog som plan B, hvis IC4-projektet kører af sporet.

Det første IC4 tog krydsede Storebælt med passagerer for første gang i går. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

I går krydsede det stærkt forsinkede og skandaleombruste IC4-tog for første gang Storebælt med passagerer.

Frem til maj næste år har DSB krævet at få leveret mindst 14 tog fra den italienske leverandør AnsaldoBreda.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger, at DSB er blevet bedt om at have en alternativ plan til IC4-togene parat.

- Venstre har givet det klare signal, at vores version af plan B omfatter en elektrificering af længdebanerne i Danmark, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Altid været politikken

Med andre ord ønsker Venstre, at der kører el-tog på hele det overordnede danske jernbanenet, og den politik har partiet altid haft, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Et af kritikpunkterne mod IC4-togene har netop været, at de er dieseldrevne, og så er de i øvrigt tungere end de IC3-tog, der kører mellem landsdelene i dag.

DSB mener dog, at IC4-togene vil have et brændstofforbrug og en CO2-udledning på niveau med IC3-togene.

DF støtter

Dansk Folkeparti støtter Venstre i synspunktet om, at DSB må have en plan B parat, hvis leveringen af IC4- togene svigter.

Og trafikordfører Kim Christiansen er ikke i tvivl om, hvilken type tog en plan B skal indebære:

- Det vil være helt naturligt at se på en elektrificering af jernbanenettet. Det vil være fremtidssikret og det vil være miljørigtigt, siger han til Radioavisen.

I 2000 bestilte DSB 83 IC4-tog hos AnsaldoBreda til en samlet pris af fem milliarder. De skulle efter planen have været i drift i løbet af 2004.

Foreløbig har kun et tog dog krydset Storebælt med passagerer.