V-politiker afleverer 85 klager over Rejsekortet

Folketingets trafikordfører skal i dag orienteres om det problemfyldte Rejsekort.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har gennem længere tid samlet borgeres klager over Rejsekortet.

Der var et, der var to, der var tre.

Der var 85 problemer med Rejsekortet.

I hvert fald hvis man skal tro en liste på 85 punkter, som Venstre-politikeren Kristian Pihl Lorentzen har afleveret til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Folketingets trafikordførere forud for tirsdagens møde om det udskældte Rejsekort.

- Det hører med til historien, at der er tusindvis af danskere, som er godt tilfredse med Rejsekortet. Men man er nødt til at tage hånd om de ting, som borgerne oplever. Vi skal tage det alvorligt, siger Kristian Pihl Lorentzen.

En tværpolitisk udfordring

Efter flere måneders massiv kritik af Rejsekortet besluttede en række trafikselskaber sammen med Rejsekortet i sidste uge at forlænge den periode, hvor det stadig er muligt at bruge det traditionalle pap-klippetkort i hovedstadsområdet.

Det sker, fordi der stadig er en række tekniske problemer med kortet.

Tirsdag skal Folketingets trafikordfører og transportsminiter Henrik Dam Kristensen så informeres af Rejsekortet A/S om de fremtidige planer.

Blinde kender ikke prisen

På Kristian Pihl Lorentzens klageliste, som er samlet på baggrund af henvendelser fra borgere, står blandt andet, at blinde ikke aner, hvad deres rejse ender med at koste.

Herudover er der klager over lang leveringstid på et Rejsekort bestilt på nettet og dyrere priser i forhold til en rejse på et klippekort.

Selv om det nu er en socialdemokratisk minister, der har ansvaret på transportområdet, så er det Folketingets fælles ansvar, at Rejsekortet hurtigst muligt kommer til at fungere optimalt her næsten 10 år efter, at man besluttede at indføre det.

- Det her er ikke en politisk kampplads, men en ren tværpolitisk udfordring, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han vil på dagens møde foreslå, at Rejsekortet opretter en klagefunktion på deres hjemmeside, hvor brugere kan henvende sig direkte med kritik.

Facebook
Twitter