Ja-siden til patentdomstolen købte annoncer for flere millioner

Ja-siden købte avis-annoncer for 13 gange så mange penge som nej-siden inden afstemningen om patentdomstolen. Det viser en opgørelse fra Infomedia.

De fleste stemte ja til patentdomstolen, og det var også ja-siden, der havde postet flest penge i avis-annoncer, viser opgørelse fra Infomedia. (© Scanpix)

Organisationer, partier og virksomheder, der er for patentdomstolen, postede 13 gange så mange penge i avis-annoncer som nej-siden.

Det viser en ny opgørelse, som Infomedia har lavet.

Ifølge opgørelsen har ja-siden været klart mest profileret i landets dagblade med et forbrug på 3.998.250 annoncekroner.

Det er mere end 13 gange så meget som nej-sigerne, der tegner sig for et annoncebudget på beskedne 293.750 kroner, viser beregninger som Informedia har foretaget.

- Da vi begyndte at kigge på det her, blev vi overraskede over, hvor mange der kom på banen på ja-siden, siger medierådgiver hos Infomedia, Nicolai Cohrt Mejlvang til DR Nyheder.

Politiske partier har stået for nej-annoncer

På nej-siden er det primært politiske partier, der har annonceret, mens det på ja-siden stort set kun har været virksomheder og organisationer, siger Nicolai Cohrt Mejlvang.

På nej-siden er det Enhedslisten og Folkebevægelsen mod EU, der har stået for annonceringen.

- Vi har kun registreret nej-annoncer fra de to partier, mens de andre partier har været bemærkelsesværdigt stille med ganske få ja-annoncer, siger Nicolai Cohrt Mejlvang.

Organisationer har postet millioner i ja-annoncer

Det er ifølge Infomedia Dansk Industri og CO-industri, der ligger i top med 2,6 millioner annoncekroner i forhold til valget. Det er flere penge, end nogen af partierne kunne mønstre, lyder det fra Infomedia.

- De to organisationer har helt klart øjnet et stort behov for at slå på nødvendigheden i bedre at kunne beskytte danske virksomheders innovation og gode ideer gennem deltagelse i patentdomstolen, siger Nicolai Cohrt Mejlvang.

Infomedia har manuelt gennemlæst og vurderet alle valgannoncer i de danske dagblade, der har optrådt på print fra 9. maj til 25. maj.

Infomedia har udregnet annonceværdien på baggrund af størrelse og mediernes egne spaltemillimeterpriser.

Der er taget forbehold for, at annoncering ofte sælges i større pakker med dertilhørende rabat, skriver Infomedia til DR Nyheder.

Opgørelsen viser kun, hvor mange penge der er blevet brugt på annoncer i landets aviser. Den viser ikke noget i forhold til annoncer bragt på andre platforme.